Sökning: "handledning genus"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden handledning genus.

  1. 1. Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus : en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Klein Barkenstrand; Agnes Skeppstedt Mattei; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; diskursanalys; förskola; genus; handlingsplaner.;

    Sammanfattning : Klein Barkenstrand, Elin och Skeppstedt Mattei, Agnes (2024). Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus: en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Vem är det som väljer? : En kvalitativ studie om instrumentval i ensembleundervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jessica Lekström; [2017]
    Nyckelord :högstadiet; musik; kön; genus; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Detta är en studie som har undersökt instrumentfördelningar, hur musiklärare säger att indelningen av instrument går till samt om och i så fall hur genusmarkeringar syns i ensembleundervisningen på två högstadieskolor. Undersökningen bygger på observations- och intervjustudier som har planerats, genomförts och analyserats genom en fem-stegs-metod. LÄS MER

  3. 3. Genusperspektiv i handledningsrummet : Handledares berättelser om attityder till genus och tillämpning av ett genusperspektiv i handledning av studentterapeuter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Amina Zouagui; Amanda Svedström; [2016]
    Nyckelord :Psychology; Gender; Supervision; Psykologi; Genus; Handledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka: a) vilka attityder har handledare till genus? b) vilka attityder har handledare till en tillämpning av ett genusperspektiv i handledningen? och c) hur beskriver handledare att de tillämpar ett genusperspektiv i handledningen? med fokus på studentterapeuternas utveckling. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med sex informanter, som analyserades med tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Alternativa verktyg i läs-och skrivundervisning : En studie av lärares strategier och upplevelse av alternativa verktyg

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yvonne Manns Andersson; Victoria von Carlsburg; [2015]
    Nyckelord :alternativa verktyg; genus; interaktion; lust; läsundervisning; motivation; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa och vidga förståelsen för lärarens upplevelse av alternativa verktyg. Få syn på deras didaktiska strategier kring användning av alternativa verktyg och hur det påverkar elevers läs- och skrivundervisning, när det gäller flickor och pojkars lust, motivation och interaktion. LÄS MER

  5. 5. Krummeltåget : ett designprojekt om hur man kan arbeta praktiskt med genus i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknik

    Författare :Evelina Östberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Redan i förskoleåldern lär sig barn att anpassa sitt beteende till de könsroller som de blivit tilldelade av samhället. Enligt Anette Hellman (Kan Batman vara rosa? Förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola, 2010) finns det tydligt mönster för hur barn agerar och förväntas agera. LÄS MER