Sökning: "handledning i sjuksköterskeutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden handledning i sjuksköterskeutbildning.

  1. 1. Sjuksköterskestudenters och nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av att arbeta i palliativ vård. En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sandra Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden tar upp tidigare forskning som visar att det palliativa vårdbehovet ökar världen över. Palliativ vård ges till patienter där kurativ behandling inte längre fyller sitt syfte. Vårdformen är komplex och utgår från de fyra hörnstenarna: symtomlindring, teamarbete, kommunikation/relation och närståendestöd. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors förutsättningar att handleda sjuksköterskestudenter vid verksamhetsförlagd utbildning

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Kristina Vad-Schutt; [2019]
    Nyckelord :Förutsättningar; handledare; handledning; sjuksköterskeutbildning; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Sjuksköterskor som handleder sjuksköterskestudenter under verksamhetsförlagd utbildning har olika förutsättningar att ge god handledning utifrån tillgång till information, stöd och resurser. Syfte: Syftet med föreliggande studie var att beskriva de förutsättningar sjuksköterskor upplevde sig ha vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors uppfattning av att handleda studenter i evidensbaserat förhållningssätt inom kommunal hälso- och sjukvård

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Evidence-based practice; nursing; preceptorship; municipal health care; Phenomenography; Evidensbaserat förhållningssätt; sjuksköterska; handledning; kommunal hälso- och sjukvård; fenomenografi;

    Sammanfattning : Evidensbaserat förhållningssätt har varit högt prioriterat i svensk sjuksköterskeutbildning de senaste decennierna. Trots det är det endast en låg andel av nyutexaminerade sjuksköterskor som uppger att de använder forskning i sin vardag. LÄS MER

  4. 4. Patienters erfarenheter av att vårdas av sjuksköterskestudenter som handleds och vårdar i par : -Vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Annette Strömwall; [2016]
    Nyckelord :The patient; Phenomenology; Qualitative research; Care Didactics; Nurse Education; Student; Students in pairs; Clinical nurse education; Caring; Dedicated education unit.; Patient; Fenomenologi; Kvalitativ forskning; Vårddidaktik; Sjuksköterskeutbildning; Student; Studentpar; Verksamhetsförlagd utbildning; Vårdande; Utbildningsvårdavdelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter kan genomföra verksamhetsförlagd utbildning inom utbildningsvårdavdelningar. En modell benämns Utvecklande och Lärande Vårdenhet (ULVE), där studenter handleds och vårdar i par. LÄS MER

  5. 5. Jag lär dig - Du lär mig? - en pilotstudie om sjuksköterskans uppfattning om eget lärande vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

    Magister-uppsats,

    Författare :Catarina Dolk; [2015-06-16]
    Nyckelord :Specialistsjuksköterska; studenthandledare; lärande; verksamhetsförlagd utbildning; uppfattning; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Bakgrund: I sjuksköterskans profession ingår det, förutom patientarbete, att handleda sjuksköterskestudenter i deras verksamhetsförlagda utbildning VFU. Det är både en ansvarsfull och tidskrävande uppgift. LÄS MER