Sökning: "handledning inom SU"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden handledning inom SU.

  1. 1. Människa till människa : Psykoterapeutiska utmaningar med existentiella teman och livsåskådningsfrågor i psykodynamiska psykoterapier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Karolina Isberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Existentiella och livsåskådningsfrågor har haft en undanskymd roll inom det psykoterapeutiska området, särskilt när de innehar religiösa förtecken. Föreliggande studie undersöker hur verksamma psykodynamiska psykoterapeuter förhåller sig till existentiella, menings- samt livsåskådningsfrågor i sitt kliniska arbete samt hur förberedda de känner sig inför att arbeta med dessa teman från sin utbildning, handledning och yrkeserfarenhet. LÄS MER

  2. 2. "Jag tror det är en jättevinst med handledning." : En studie med fenomenologisk ansats om grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd av specialpedagog.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magdalena Andersson; Marie Nordling; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogisk handledning; specialpedagog; grundskolelärare; fenomenologisk ansats;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog ser ut. Studien har en fenomenologisk ansats byggd på åtta semistruktureradeintervjuer med grundskolelärare, vilka uppgivit att de har erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens roll i förskolan : Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, som stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Galini Kyriazaki; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskolan; AKK-Alternativ och kompletterande kommunikation; DATE-Delaktighet; Attityder; Tillgänglighet; Elever och barn; Bronfenbrenners systemekologiska teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker specialpedagogens roll i förskolan som förmedlare av konkretaarbetsmetoder och läromedel i förskolan. Detta har undersökts genom en enkätstudie på webben, där 72pedagoger, verksamma inom förskolan svarat, samt en mindre intervjustudie med 4 förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Likvärdighet i motvind : Framgångsfaktorer för utveckling i bortvalda skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Bengtsson; Emilia Snell; [2019]
    Nyckelord :Skolsegregation; framgångsfaktorer; organisation; skolutveckling; förväntningar; stöd; delaktighet; likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka två segregerade F-9 skolor i en storstadsregion i Sverige som lyckats vända ett nedåtgående resultat till en mer inkluderande och likvärdig undervisning. De frågor som är i fokus för studien är hur skolorna organiseras för att stärka elevernas delaktighet och resultat, vilka faktorer som varit fördelaktiga i förändringsarbetet samt hur det specialpedagogiska arbetet och stödinsatser organiseras. LÄS MER

  5. 5. Att äga samtalet tillsammans : En hermeneutisk studie om specialpedagogers arbete med kvalificerade samtal i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Bäcklinder Setterlund; Caroline Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagog; kvalificerade samtal; handledning; gymnasieskolan; reflektion; utveckling;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur specialpedagoger inom gymnasieskolan beskriver och uppfattar sin roll i arbetet med kvalificerade samtal. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjuundersökning utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER