Sökning: "handledning inom verksamhetsförlagd utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden handledning inom verksamhetsförlagd utbildning.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av att handleda sjuksköterskestudenter inom barnsjukvård

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Lind; Alice Öberg; [2019-08-01]
    Nyckelord :handledare; handledning; upplevelse; sjuksköterska; sjuksköterskestudent; intervjustudie; barnsjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter har verksamhetsförlagd utbildning ett flertal gånger under sin studieperiod, under denna utbildning har man en handledare som arbetar som sjuksköterska på avdelningen. Sjuksköterskor har ett ansvar att se helheten hos sina patienter samtidigt som de ska handleda en student. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelse av sin roll som handledare för sjuksköterskestudenter ur ett pedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Johansson; [2019]
    Nyckelord :handledning; pedagogik; didaktik; klinisk undervisning; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : I uppdraget som sjuksköterska ingår det bland annat att vara handledare åt studenter under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att studenterna ska kunna sammanfläta teori och praktik behöver handledaren vara väl förtrogen med sjuksköterskeyrket och den vårdvetenskapliga disciplinen. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan gå hur långt som helst, känns det som” : En intervjubaserad studie om VFU-handledares betydelse för studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningarna förskola, grundskola och fritidshem

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lagerqvist; [2019]
    Nyckelord :handledare; handledning; lärarstudenter; verksamhetsförlagd utbildning; vfu;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka innebörden av handledares förutsättningar och förmågor att möjliggöra lärande för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen och att lyfta fram goda exempel som både direkt och indirekt kan hjälpa handledare till självreflektion och till att utveckla sin handledarfilosofi- och praktik. Studien bygger på enskilda intervjuer med handledare och fokusgruppsamtal med studenter inom lärarinritningarna förskola, grundskola och fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Patienters erfarenheter av att vårdas av sjuksköterskestudenter som handleds och vårdar i par : -Vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Annette Strömwall; [2016]
    Nyckelord :The patient; Phenomenology; Qualitative research; Care Didactics; Nurse Education; Student; Students in pairs; Clinical nurse education; Caring; Dedicated education unit.; Patient; Fenomenologi; Kvalitativ forskning; Vårddidaktik; Sjuksköterskeutbildning; Student; Studentpar; Verksamhetsförlagd utbildning; Vårdande; Utbildningsvårdavdelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter kan genomföra verksamhetsförlagd utbildning inom utbildningsvårdavdelningar. En modell benämns Utvecklande och Lärande Vårdenhet (ULVE), där studenter handleds och vårdar i par. LÄS MER

  5. 5. Jag lär dig - Du lär mig? - en pilotstudie om sjuksköterskans uppfattning om eget lärande vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

    Magister-uppsats,

    Författare :Catarina Dolk; [2015-06-16]
    Nyckelord :Specialistsjuksköterska; studenthandledare; lärande; verksamhetsförlagd utbildning; uppfattning; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Bakgrund: I sjuksköterskans profession ingår det, förutom patientarbete, att handleda sjuksköterskestudenter i deras verksamhetsförlagda utbildning VFU. Det är både en ansvarsfull och tidskrävande uppgift. LÄS MER