Sökning: "handledning konsultation i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden handledning konsultation i förskolan.

  1. 1. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Barn med språkstörning i förskolan : Hur organiserar man en kommunikativ miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Kronberg Larsson; Annika Johansson; [2015]
    Nyckelord :AKK; bildstöd; förskola; kommunikativ miljö; specialpedagogik; språkstörning; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd är organiserat i förskolan för barn med språkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att få reda på hur förskolor organiserar stödet till barn med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Impulsivt utagerande barn i förskolan : En studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbete med barn som upplevs uppvisa impulsivt utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Malin Karlsson; Anna Taki; [2013]
    Nyckelord :Förskola; impulsiva barn; utagerande barn; impulsivt utagerande beteende hos barn; pedagoger; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Titeln på detta självständiga arbete är Impulsivt utagerande barn i förskolan. Det är en studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbete med barn som upplevs uppvisa impulsivt utagerande beteende. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i förskolan : en studie av specialpedagogers erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Diop; Sara Fredriksson; [2011]
    Nyckelord :Pedagogik; förskola; specialpedagogik; kvalitativ intervju; konsultation; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett antal specialpedagogers erfarenheter, undersöka om det finns några gemensamma anledningar till varför förskolor kontaktar dem. Studien syftar även till att undersöka vilket fokus specialpedagogerna intar, när de konsulterar eller handleder. LÄS MER

  5. 5. Samverkan - för barnens bästa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Nilsson; [2007]
    Nyckelord : de osynliga barnen ; konsultation; psykisk ohälsa; samverkan; specialpedagogens kompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och beskriva vilka uppfattningar förskolepedagoger och specialpedagoger har beträffande samverkansgruppens betydelse för arbetet i förskolan och för det vidare samarbetet med andra berörda verksamheter i arbetet kring barn till föräldrar med psykisk ohälsa, samt hur de i detta sammanhang ser på användandet av den specialpedagogiska kompetensen.För att se barnet i dess totala sammanhang, helhetsperspektivet har jag i min studie valt att utgå från Bronfenbrenners systemteori och Anonovskys KASAM-teori. LÄS MER