Sökning: "handledning som verktyg och rum för reflektion"
Hittade 2 uppsatser innehållade orden handledning som verktyg och rum för reflektion.
1. “Att arbeta med sig själv som verktyg - en kvalitativ studie om självreflektion i behandlingsrelationer inom socialt arbete”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet är att undersöka, förstå och beskriva socialarbetares tankar om självreflektion. Syftet går att bryta ner i två frågeställningar; Hur resonerar socialarbetaren kring självreflektion? Hur reflekterar socialarbetaren kring relationen mellan behandlare och klient? Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjun som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Det brådskande samtalet : Förskolepedagogers tankar om specialpedagogens uppdrag och handledningens funktion
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Undersökningen jämför en teoretisk bas, baserad på Kerstin Bladinis ”Handledning som verktyg och rum för reflektion”, med hur pedagoger i en mellansvensk förskola tänker om specialpedagogens uppdrag och handledningssamtalets funktion.Resultatet visar att även om pedagogerna på ett intellektuellt plan är väl insatta i dessa områden, och känner till specialpedagogens uppdrag såväl som hur handledningssamtalet fungerar och vad det syftar till, så uppstår det ibland i praktiken en form av missförstånd mellan dem och specialpedagogen, där man istället efterfrågar helt andra kvaliteter än de specialpedagogen kan erbjuda. LÄS MER