Sökning: "handlingsplan elever"
Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden handlingsplan elever.
1. Hur arbetet med särskilt begåvade barn och elever kan se ut inom förskole- och grundskoleverksamheten på organisationsnivå : En intervjustudie med rektorer och specialpedagoger på huvudmanna- och enhetsnivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för arbetet med särskilt begåvade barn och elever utifrån organisationsnivå inom både förskola och grundskola. För att skapa en uppfattning om hur rektorer och specialpedagoger arbetar praktiskt i sina verksamheter gällande detta ämne utgick vi från en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER
2. Praktik på högskoleförberedande gymnasieprogram : Sex sistaårselevers resonemang om sina erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I nuläget finns ingen handlingsplan för hur elever på gymnasiet ska kunna uppnå läroplansmålen för arbete- och samhällsliv. På högskoleförberedande program är det upp till varje skola att bestämma om vilka arbetslivsinslag som ska erbjudas, vilket skapar ojämlikhet när exempelvis enbart en bråkdel av Sveriges skolor erbjuder praktik på högskoleförberedande program. LÄS MER
3. Hur kan skolmobbning förebyggas? : En studie om en skolas antimobbningsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån styrdokumenten gällande arbete mot skolmobbning finns det angivet att varje skola skall ha enhandlingsplan. Men det finns i nuläget inga tydliga anvisningar eller krav på hur en skola skall förhållasig till hur de ska motarbeta fenomenet kränkning och mobbning. LÄS MER
4. När svårigheter omvandlas till nya möjligheter : En studie om anpassning av lärmiljön för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningAidan, Alia (2022). När svårigheter omvandlas till nya möjligheter, en studie om anpassning av lärmiljö för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6.(When difficulties are transformed into new opportunities, a study on adaptation of learning environment for multilingual students with language in grades 4 - 6). LÄS MER
5. Skolsköterskans omvårdnadsåtgärder till elever med återkommande huvudvärk : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga i samhället. Huvudvärk kan vara ett psykosomatiskt symtom som indikerar psykisk ohälsa. Skolsköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete har en avgörande betydelse för att uppmärksamma de elever som söker för återkommande huvudvärk. LÄS MER