Sökning: "handlingsteori pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden handlingsteori pedagogik.

  1. 1. Att vara eller inte vara delaktig – det är frågan! : En kvantitativ studie om förskollärares syn i relation till traditionell och Reggio Emilia inspirerade förskoleinriktningarnas arbete med barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Karanovic; Gunnelmaya Vestin; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; pedagogik; attityder; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet barns delaktighet. Studien belyser en jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade och den traditionella förskoleinriktningens pedagogiker där förskollärarnas attityder konkretiseras i arbetet med att möjliggöra barns delaktighet i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i teknik, syns den? : En kvalitativ studie om tekniklärares bedömningspraktik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Bedömning; E-portfolio; von Wrights determinanter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur bedömning synliggörs i teknikundervisningen. För att undersöka detta lyftes frågor om hur läroplanen används, vilken typ av undervisning som bedrivs och olika former av dokumentationsverktyg. LÄS MER

  3. 3. Kunskapen bakom beslut : En fenomenografisk studie om utvecklingen och användandet av relevanta kunskaper vid beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Herman Tollerud; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; Fenomenografi; Beslut; Beslutskontext; Pedagogik; Arbetslivserfarenheter; Informellt lärande; Formellt lärande; Tyst lärande; Kunskapsutveckling; Arbetslivspedagogik; Handlingsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka typer av kunskaper som är relevanta vid chefers beslutsfattande samt hur de lär sig och använder dessa kunskaper. Studien var fenomenografisk och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Genom ett stratifierat urval valdes chefer som uppfyllde vissa kriterier. LÄS MER

  4. 4. Medarbetarintroduktion ur mentorers perspektiv : En uppsats om mentorers pedagogiska ledarskap ur ett handlingsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Ekehult; [2021]
    Nyckelord :onboarding; medarbetarintroduktion; mentor; mentorskap; handledare; handledning; industri; upplärning; kontextuellt lärande; handlingsteori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har medarbetarintroduktionen undersökts ur introduktionsmentorers perspektiv. Dessa mentorer har haft ett formellt uppdrag för att introducera medarbetare och lära upp nytillkomna medarbetare i arbetsuppgifterna. LÄS MER

  5. 5. Våga ifrågasätta, våga se. : En kvantitativ studie om barn som far illa och förskolepersonalens anmälningsskyldighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Andersson; Tekla Mattsson; [2018]
    Nyckelord :barn som far illa; förskola; anmälningsplikt; orosanmälan; barnmisshandel;

    Sammanfattning : Majoriteten av barnmisshandelsfall, 80 procent, begås av vårdnadshavare eller nära släkting. Barnmisshandel omfattar flera typer av misshandel: fysiskt och psykiskt våld, sexuella övergrepp och försummelse. Undersökningar visar att 44 procent av barn har någon gång blivit utsatt för någon form av barnmisshandel. LÄS MER