Sökning: "handskrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet handskrivning.

  1. 1. En gåva från gudarna eller förlegad kunskap? : En studie om handskrivningens roll i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :handskrivning; digitalt skrivande; penna och papper; digitalisering; IKT; kognitiva funktioner; handen och hjärnan; gymnasieskolan; svenskundervisning; svenskämnet; ramfak- torer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka svensklärares inställning till handskrivning respektive digitalt skrivande i syfte att utröna hur detta påverkar deras undervisning. Vidare ämnar studien att lyfta fram de arbetssätt och sammanhang i vilka dessa lärare uppmuntrar eleverna till handskrivning i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av Att skriva sig till läsning : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :ASL; läs- och skrivundervisning; tangentbord; talsyntes; digital skrivning;

    Sammanfattning : Digitaliseringens utveckling har lett till att nya metoder och arbetssätt har implementerats i skolans verksamhet. Trots att tekniken medför nya arbetssätt bör lärarna kritiskt granska och ta välgrundade beslut innan de applicerar dessa i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Kognitiva respektive kroppsliga strategier vid handskrivning hos elever i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Therése Landström; [2019]
    Nyckelord :handwriting; writing with pencil; writing acquisition; writing strategies; cognitive strategies; bodily strategies; embodied cognition; handskrift; skrivning med penna; skrivinlärning; skrivstrategier; kognitiva strategier; kroppsliga strategier; embodied cognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod bidra till befintlig forskning om olika strategier som elever i årskurs 1 och 2 använder sig av vid handskrivning. I studien använder jag mig av individuella intervjuer med både lärare och elever, samt observationer av elever när de skriver med penna. LÄS MER

  4. 4. Handskrivande av kinesiska tecken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Yue-Chuan Jacobson; [2019]
    Nyckelord :Kinesiska tecken; handskrivande av kinesiska tecken; radikal; komponent; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Kinesiska tecknen såg från början inte ut som sin nuvarande form. Den aktuella skrivstilen är en följd av över tretusen års förändring och utveckling. I början var ett tecken en avbildning av ett riktigt föremål eller hade ett logiskt begrepp. För närvarande ser de flesta tecknen ut som en främmande symbol. LÄS MER

  5. 5. Skriva för hand eller på dator? : En jämförande studie mellan analoga och digitala verktyg som hjälpmedel vid ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Karlsson; Ida Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Ordinlärning; inlärningsverktyg; handskrivning; maskinskrivning; IT i skolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra ordinlärning som sker med digitala verktyg (digital ordbok och maskinskrivning) och ordinlärning som sker med analoga verktyg (tryckt ordbok och handskrivning). Studiens fokus och relevans är IT inom skolan snarare än ordinlärning som sådan. LÄS MER