Sökning: "handwriting"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade ordet handwriting.

  1. 21. Effects of Handwriting vs. Typing on the Performance of Pupils in Secondary Education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Susanne Bjurestig; [2022]
    Nyckelord :acquisition; digitalization; handwriting; learn; recall; recognition; typing; vocabulary;

    Sammanfattning : Abstract  There is increasing use of technology in the education system, such as computers, and different programs learners can use to study vocabulary. In this study, the goal was to find out if pupils in secondary education learn new vocabulary more efficiently when handwriting or typing on a computer. LÄS MER

  2. 22. Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärares uppfattningar om analogt och digitalt producerade texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tilda Plantin Ewe; Karin Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Handwriting; digital writing; writing development; Analogt skrivande; digitalt skrivande; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett faktum samtidigt som elever uppvisar en viss skrivproblematik sett utifrån de nationella proven i årskurs 6. Delade meningar råder om hur stor plats digitalt skrivande bör få i undervisningen. LÄS MER

  3. 23. Handskrift respektive digital skrift vid skrivinlärning : en studie om lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Åsa Winsa; [2021]
    Nyckelord :ASL; handwriting; teachers approach; early writing learning; ASL; handskrift; lärares förhållningssätt; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka hur lärare relativt deras utbildningsbakgrund och erfarenhet av skolpraktik beskriver balansen mellan handskrift respektive datorskrift i tidig skrivundervisning, och med detta bidra till befintlig forskning inom området. Tre forskningsfrågor har formulerats och för att besvara dem har jag i datainsamlingen använt mig av semistrukturerade individuella intervjuer med utbildade yrkesverksamma lärare. LÄS MER

  4. 24. Hur lärare upplever användandet av digitala hjälpmedel i skrivundervisningen med elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Carlsson; Christina Engberg; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; språklig sårbarhet; skrivundervisning och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : This qualitative study sheds light on how six teachers in lower primary school use digital resources during writing instructions with students with linguistic vulnerability. The questions in the study concern methods and opportunities and difficulties that teachers experience with the use of the digital resources in writing instruction with students in linguistic vulnerability. LÄS MER

  5. 25. Digitalt skrivande eller skrivande för hand i svenskundervisningen på mellanstadiet : En intervjustudie av fem lärares ställningstaganden och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jennifer Sandberg; Kajsa Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Digital writing; hand writing; writing development; competence development; the Swedish subject; intermediate grades; Digitalt skrivande; skrivande för hand; skrivutveckling; fortbildning; svenskämnet; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka mellanstadielärares ställningstaganden och erfarenheter av elevers digitala skrivande och skrivande för hand i svenskämnet. För att genomföra studien intervjuades fem verksamma lärare i årskurs 4–6. LÄS MER