Sökning: "hans georg gadamer"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden hans georg gadamer.

  1. 16. Skönlitteratur och läsning som forskningsfråga inom B&I : en metateoretisk analys av 21 masteruppsatser

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Eriksson; [2014]
    Nyckelord :master’s theses; Hermeneutics; reading; Library and Information Science; literature; meta-analysis; literacy; quality; litteratur; biblioteks- och informationsvetenskap; läsning; hermeneutik; masteruppsatser; läskunnighet; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines 21 master’s theses written in Library and Information Science in Sweden between the years 2010 and 2013. The master’s theses are written in Lund, Borås and Uppsala and all of them have literature and/or reading as subject matters. LÄS MER

  2. 17. Hatar du också matte? : Essä om matematik, konst och motivation med utgångspunkt i ett pragmatistiskt bildningsbegrepp

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2012]
    Nyckelord :Mathematics; didactics; art learning processes; pragmatism; Bildung; teachers education; creativity; improvisation; esthetic learning processes.; Matematik; didaktik; estetiska lärprocesser; konst; lärande; lärarutbildningen; bildning; pragmatism; kreativitet; improvisation.;

    Sammanfattning : Denna essä kan läsas som en reflektion över tre års arbete med och utveckling av estetiska lärprocesser på lärarutbildningen. Även om exemplen är hämtade från matematikdidaktiken rör sig diskussionen huvudsakligen på en mer generell nivå än detta specifika ämne. LÄS MER

  3. 18. Rytmen i skolan : En historisk analys av rytmbegreppets plats i musikämnets kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joacim Zetterberg Friberg; [2012]
    Nyckelord :rytm; musik; läroplan; Gadamer; hermeneutik;

    Sammanfattning : I vårt västerländska samhälle där musik är en stor del av mångas vardagliga liv, glöms ibland musikens grundläggande byggstenar bort. Rytmen är en av dessa byggstenar. Uppsatsens innehåll behandlar rytm som begrepp, läroplanshistorik samt en kvalitativ textanalys av svenska skolans kursplaner i musik mellan 1962-2011. LÄS MER

  4. 19. I huvudet på Bender: Futurama, parodi, satir och konsten att se på tv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media; Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Oscar Jansson; [2012]
    Nyckelord :Futurama; Parodi; Satir; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The thesis investigates the forms of parody and satire found in the American TV-show 'Futurama', and the effects of the parodic discourse on the (implied) viewer. 'Futurama' is argued to be an archetypal example of a special type of parody, which the author calls "mass medial parody". LÄS MER

  5. 20. Det där med noter! - Klassiska pianolärare som studerat i Malmö eller Birmingham, om sin syn på notläsning i pianoundervisningen nybörjarstadier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anders Hartelius; [2011]
    Nyckelord :music education; music reading; sight-reading; classical piano teachers; piano tuition for beginners; piano tutor books; Sweden; England; hermeneutics; Hans-Georg Gadamer; understanding; horizons of understanding; interview study; musikpedagogik; notläsning; a prima vista; klassiska pianolärare; pianoundervisning för nybörjare; pianoskolor; Sverige; hermeneutik; förståelsehorisont; intervjustudie; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The thing with music reading This thesis relates to my educational background, why the studied area connects to experiences from when I studied classical piano performance at Birmingham Conservatoire. Since my time in England, I believe that when music students are situated in a foreign country, they will gain a new perspective on their origin and therefore, start to question, compare and reflect upon circumstances that have shaped their musical and pedagogical identity. LÄS MER