Sökning: "hantera konflikter konstruktivt"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden hantera konflikter konstruktivt.

  1. 1. En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av att hantera barns konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gylxhan Quni; Eman Ali Alitabe; [2024]
    Nyckelord :barns konflikt; förskola; förskollärare; konflikthantering och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av arbetet med barns konflikter. Konflikter mellan barnen är en del av deras vardag men att de behöver hanteras på ett konstruktivt sätt. Enligt Hakvoort (2020) har barns konflikter ökat i förskolan. LÄS MER

  2. 2. I skuggan av ett destruktivt ledarskap

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Roger Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Destruktivt ledarskap; aktivt och passivt destruktivt ledarskap; medarbetarnas hantering av destruktivt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker upplevelsen av fenomenet destruktivt ledarskap bland militär personal inom den svenska Försvarsmakten exkluderande värnpliktiga och GSS K/T. Militär sammanhållning identifieras som en kritisk faktor för en effektiv organisation och dess förmåga att framgångsrikt utföra sina uppgifter i utmanande miljöer. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar kring konflikt  och konflikthantering vid på- och avklädningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Billing Adolfsson; Emilia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; konflikt; konflikthantering; pedagogers uppfattning; samspel och strategier;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa forskningsstudie utgår vi från att se hur yrkesverksamma pedagogers uppfattningar, kännedom och tankar kring konflikt och konflikthantering mellan dem och barn vid på- och avklädningssituationer tolkas.  Det empiriska materialet baseras på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma pedagoger på två olika förskolor i Skåne. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i förskolan – bara bråk eller tillfälle till lärande? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolepersonal arbetar tillsammans med barnen för att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Edholm; Louise Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Förskolepersonal; konflikthantering; lek;

    Sammanfattning : Vi vill med detta arbete öka våra kunskaper runt konflikter och hur man kan använda leken som metod för att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vårt syfte och våra forskningsfrågor är hur beskriver förskolepersonalen konflikt bland barn? Hur beskriver förskolepersonalen att de använder lek i konfliktsituationer? Vilka andra konflikthanteringsmetoder beskriver förskolepersonal att de använder? Metod delen beskriver vi hur vi har gått tillväga, genom en semistrukturerad kvalitativ studie där sex förskolepersonal har blivit intervjuade på olika förskolor i Norrland. LÄS MER

  5. 5. Konflikter och konflikthantering i förskolan utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; konflikt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Inledning Konflikter är en del av förskolans vardag. Det finns olika orsaker till att barns konflikter uppstår. Utifrån pedagogers perspektiv ses konflikter ofta som något negativt. Enligt många forskare är dock konflikter ett tillfälle för utveckling och lärande. LÄS MER