Sökning: "hantering av konflikter i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden hantering av konflikter i förskolan.
1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER
2. Konstruktiv hantering av konflikter i förskolan : Förskollärares användande av konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This study is based on how preschool teachers relate to conflicts from a learning perspective and how they themselves work with conflict management. Based on this, the focus in this study has been to make visible the preschool teachers’ methods, tools and approach in the work with conflict management. LÄS MER
3. Förskollärares beskrivningar om konflikter i arbetslag : En studie om förståelse och hantering av konflikter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to contribute with increased understanding of conflicts in the work team based on the preschool teachers' descriptions. In the study, the preschool teachers' own descriptions are presented through experiences regarding conflicts in the work team. LÄS MER
4. Pedagogers konflikthantering i förskolan : En kvantitativ studie om pedagogers berättelser om hanteringen av barns konflikter med andra barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med arbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med barns konflikter med andra barn där frågeställningarna är följande: Hur berättar pedagogerna utifrån sina erfarenheter om sin hantering av barns konflikter? samt Hur görs barnen delaktiga i konflikthanteringen enligt intervjupersonernas berättelser? Den teoretiska utgångspunkten i studien är socialkonstruktionismen, där språket ses som en social handling där vår verklighet är socialt konstruerad och utvecklas i sociala interaktioner med andra, samt det sociokulturella perspektivet. Insamlingen av empiri skedde i form av intervjuer med 4 pedagoger. LÄS MER
5. Pedagogers konflikthantering : En kvalitativ intervjustudie om konflikthantering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I tidigare forskning beskrivs konflikthanteringsstrategierna, medlande, demokratisk och upphörande. Pedagoger anses gå för snabbt in i barns konflikter och hinner inte tänka efter hur de ska ingripa. Barnen kan då gå miste om andra kunskaper som uppkommer i olika hanteringar av konflikter. LÄS MER