Sökning: "hbtq i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden hbtq i skolan.

  1. 1. HBTQIA-inkludering i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Agnes Ahlström; [2023]
    Nyckelord :education; inclusion; inkludering; primary school; Queer; school; Sweden; grundskola; HBTQ; HBTQIA; inkludering; lågstadiet; Queer; samhällsorienterande ämnen SO;

    Sammanfattning : Sexuality, sex, and gender represent three out of seven grounds of discriminations, and teachers carry the duty to actively counteract discrimination according to the Swedish National Agency for Education. Even though Sweden is in fifth place of gender equality and teachers are supposed to educate students to become accepting human beings, the Swedish Schools Inspectorate published that only one out of three Swedish teachers include LGBTQ questions in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Teacher strategies; education; Christianity; Lärarstrategier; undervisning; kristendom;

    Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER

  3. 3. Risk och skyddsfaktorer för unga HBTQ+-personer i skolans jämställdhetsarbete : Årskurs 7–9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; Saga Lundahl; [2022]
    Nyckelord :Heterosexuella matrisen; queer; makt; identitetsnormer; stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur olika faktorer kan påverka lärares arbete med jämställdhet och HBTQ+frågor i undervisning inom grundskolans årskurs 7–9, samt analysera om lärares arbete med jämställdhet och HBTQ+frågor kan fungera som skydds- och/eller riskfaktorer för HBTQ+-ungdomar.Uppsatsen har en kvantitativ forskningsansats med survey design. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i sex-och samlevnad : Lärare och rektorers erfarenheter och förväntningar på förändringar genom införandet av Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Catarina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Obligatorisk skolundervisning rörande sexualitet har bedrivits i Sverige under nästan 100 år. Under hela den tiden har ämnets utformning, vara eller inte vara, samt betydelse och innehåll debatterats och studerats. LÄS MER

  5. 5. Att leva som HBTQ+ person i samhället - En studie om hur det är att leva som HBTQ+ person idag i jämförelse med för 20 år sedan

    M1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Janica Sini Syrjälä Rahmani; [2022]
    Nyckelord :HBTQ ; queer; heteronorm; feminism; genus; könsidentitet; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur HBTQ+ har utvecklats de senaste 20 åren, både ur ett individperspektiv och ur ett samhällsperspektiv. I studien har det ingått fem stycken personer som har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER