Sökning: "hedersvåld och förtryck"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden hedersvåld och förtryck.
1. Hedersrelaterat våld och förtryck : En analys av det nya hedersbrottet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sedan 1990-talet har hedersvåld och förtryck uppmärksammats som ett samhällsproblem. För att förhindra hedersrelaterat våld och förtryck har lagstiftaren vid åtskilliga tillfällen vidtagit straffrättsliga åtgärder. LÄS MER
2. ”Hör man hedersvåld blir man rädd och orolig, hur ska jag hantera det här?” : En kvalitativ studie om socialsekreterares arbete med hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
3. HEDERSVÅLD OCH FÖRTRYCK : En kvalitativ studie av socialarbetares upplevelser och erfarenheter av ’hedersrelaterat våld och förtryck’
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes hinder och utmaningar för socialarbetare som arbetar med människor som har utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck (HRV). Intervjuer med fem socialarbetare från en medelstor svensk stad och tre olika enheter inom socialtjänsten genomfördes. LÄS MER
4. Yrkesverksammas upplevelser och erfarenheter av arbetet med hedersutsatta personer.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie är att fånga yrkesverksammas upplevelser och erfarenheter i arbetet med hedersutsatta personer. Studien fokuserar även på de utmaningar och svårigheter som yrkesverksamma socialarbetare och dess organisation ställs inför i handläggningen av hedersrelaterat våld (HRV). LÄS MER
5. Hederskultur och hedersvåld : Att arbeta med hederskultur genom skönlitteratur i grundskolans årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien undersöker hur arbetet om hedersrelaterat våld och förtryck kan genomföras och planeras av lärare genom att använda skönlitterär åldersadekvat text. Boken Falafelflickorna (Wahldén 2018) används i detta arbete som verktyg i vår studie. LÄS MER