Sökning: "hedonistiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet hedonistiskt.

  1. 1. Konsumentbeteende inom mode under en tid av hög inflation : En kvalitativ studie som utforskar modekonsumenters upplevda värde och engagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emilia Lindsjöö; Jennifer Pithyou; [2023]
    Nyckelord :Fashion; Consumer Behavior; Buyer Journey; Involvement; Perceived Value; Mode; konsumentbeteende; köpresa; engagemang; upplevt värde;

    Sammanfattning : I kontexten av ekonomiska förändringar har skiftande konsumentbeteenden betydelse. Ett exempel är att den höga inflationen i Sverige har medfört ett förändrat konsumentbeteende gällande behov och köp av icke-nödvändiga varor som modeprodukter. LÄS MER

  2. 2. ”Det kändes lyckligt” : En studie av Kerstin Thorvalls Det mest förbjudna (1976) i ljuset av Epikuros och Lucretius hedonistiska filosofi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Juliana Gristelli; [2019]
    Nyckelord :Kerstin Thorvall 1925-2010 ; Det mest förbjudna; Epikuros 341 f. Kr. - c:a 270 f. Kr. ; Lucretius c:a 95 f. Kr. - c:a 55 f. Kr. ; De rerum natura; epikurism; hedonism; etik; njutning; lust; begär; feminism; kön; genus; kvinnors sexualitet i litteraturen; flickor och kvinnor i litteraturen; intersektionalitet; materialism; lärodiktning; litteratur och filosofi;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar och tolkar Kerstin Thorvalls roman Det mest förbjudna (1976) komparativt i ljuset av begrepp från Epikuros (341 f. Kr. - c:a 270 f. Kr. LÄS MER

  3. 3. Får det lov att vara en bil? : En kvalitativ studie om köpbeslutsprocessen inom bilhandeln och hur det fysiska säljmötet har förändrats.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofie Engström; Pontus Mattsson; Philip Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Buying decision process; salesperson; customer; sales meeting; car dealership and car sales.; Köpbeslutsprocessen; säljare; kund; säljmötet; bilåterförsäljare och bilhandel.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien har undersökt hur köpbeslutsprocessen och det fysiska mötet ser ut i bilhandeln samt om det finns skillnader mellan hur kvinnor och män upplever köpbeslutsprocessen inom bilhandeln. Studiens ämne valdes på grund av att det gjorts tidigare studier inom bilhandeln gällande köpbeslutsprocessen, men att det finns en brist sedan det digitala mötet kom in i bilden. LÄS MER

  4. 4. Influencer marketing : Mode- vs. IT-branschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Jonasson; Carolina Levinsson; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; marketing; hedonic; utilitarian; fashion; IT; Influencer marketing; marknadsföring; hedonistiskt; utilitaristiskt; mode; IT;

    Sammanfattning : Influencer marketing är ett växande fenomen och blir alltmer vanligt som marknadsföringsverktyg på sociala medier. Efter att granskat tidigare forskning upptäckte vi att det tidigare inte forskats mycket kring hur influencer marketing skiljer sig åt mellan olika branscher. LÄS MER

  5. 5. Vad är det som skapar värde? : En studie av den Schweiziska klockindustrin och dess värdeskapande faktorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Lundgren; Cecilia Starke; [2017]
    Nyckelord :Value creation; Premium products; Watches; Socially constructed value; Hedonistic value and Functional value.; Värdeskapande; Premiumprodukter; Klockor; Socialt konstruerat värde; Hedonistiskt värde och Funktionellt värde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tiden är en av de äldsta mänskliga konstruktionerna och ett fenomen som människor alltid velat mäta. Detta har människan gjort genom alla tider med hjälp av allt från solur, astronomiska ur till mekaniska ur. LÄS MER