Sökning: "hegemoni"
Visar resultat 16 - 20 av 372 uppsatser innehållade ordet hegemoni.
16. "Masculine life is war..." : En multimodal kritisk diskursanalys om internetfenomenet Andrew Tate och kopplingen mellan hans framfart och manosfären
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Forskningssyftet med studien ”Masculine life is a war…” är att undersöka och problematisera hur influencern, livscoachen och före detta kickboxaren Andrew Tates platsar i manosfären. Studien genomfördes genom att granska och analysera fyra videor av Tate för att hitta diskurser och distinkta teman. LÄS MER
17. Tystnad i musik : En undersökning i två akter
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : I den här uppsatsen redovisas hur tystnad används i musik och vad för effekt tystnad kan komma att skapa i musik. Syftet med uppsatsen är att studera begreppet tystnad och dess samband till musik. LÄS MER
18. Den osynliga kampen om tolkning : En kritisk analys av Orten bortom våldet utifrån Ernesto Laclau och Chantal Mouffes hegemonikritiska diskursteori
M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I denna uppsats genomförs en diskursanalys av materialet Orten bortom våldet med hjälp av Ernesto Laclau och Chantal Mouffes hegemonikritiska diskursteori. Materialet Orten bortom våldet är centralt för Eskilstuna kommuns sociala förebyggande arbete mot våld och kriminalitet. LÄS MER
19. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER
20. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER