Sökning: "hegemonisk maskulinitet connell"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden hegemonisk maskulinitet connell.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. The Self-improvement Project : A theoretical analysis on self-discipline & hegemonic masculinity

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Felldin Svensson; Lina Hallberger; [2023]
    Nyckelord :Self-improvement; discourse; discipline; hegemonic masculinity; transnational business masculinity;

    Sammanfattning : While the idea of self-help has historically been associated with women the growing popularity of online self-improvement groups has attracted both sexes. The growing popularity of people like Jordan Peterson and Andrew Tate - who speak of the importance of self-improvement alongside anti-feminist rhetoric - within the Manosphere online community also shows a trend of self-improvement moving towards a male audience. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror inte att han går på östrogen" : En kvalitativ studie om normbrytande maskulinitetsuttryck i Hansacompagniets reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lina Pukari; Oscar Kinnrell; [2023]
    Nyckelord :Representation; masculinity; gender; advertisement; genderblurring; Hansa; Representation; maskulinitet; genus; reklam; genderblurring; Hansa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera hur normbrytande maskulinitetsuttryck representeras i Hansacompagniets reklambilder samt hur reklambilderna tolkas av en målgrupp av unga män. I studien valdes sju reklambilder till fokusgruppen, varav de fyra bilder som genererade mest reaktioner valdes för att vidare analyseras semiotiskt. LÄS MER

  4. 4. Det osynliga våldet : En kvalitativ studie om psykiskt våld i heterosexuellaparrelationer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabeth Broberg; Emelie Horn; [2022]
    Nyckelord :Intimate partner violence; psychological violence; psychological abuse; male victims; female victims; characteristics; staying;

    Sammanfattning : Although intimate partner violence is an established societal problem, psychological violence often falls in the shadow of physical violence. Studies have shown that both men and women are exposed to psychological violence to an equal extent, but despite this, men's exposure is not noticed to the same extent as women's. LÄS MER

  5. 5. Det ambivalenta skrattet: en studie om komikens roll för meningsskapande i internetmemes

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Nina Sigurd; [2021]
    Nyckelord :humor; skrattkultur; genus; internetmemes; incels; hegemonisk maskulinitet; humour; carnival; gender; internet memes; hegemonic masculinity; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis uses the humour theories of Michael Bachtin to analyse how meaning is constructed in internet memes, with a focus on the discourse created in online incel forums. The study focuses on iterations of the meme Virgin vs. Chad as an example of how masculinity is negotiated with the help of comedic expression. LÄS MER