Sökning: "hela skolans ansvar"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade orden hela skolans ansvar.

  1. 21. Studie- och yrkesvägledarens roll i grundskolan : En kvalitativ studie om synen på studie- och yrkesvägledaren samt yrkesgruppens kompetenser och samarbete med andra yrkesgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Bianca Selin; Ruhena Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledning; grundskola; kompetenser; roll; syv; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken upplevd roll och upplevda kompetenser några studie- och yrkesvägledare har i grundskolan. Syftet är också att belysa hur samverkan mellan olika professioner i grundskolan ser ut. LÄS MER

  2. 22. Den breda vägledningen - ett gemensamt ansvar : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete med den breda vägledningen inom grundskolor.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Rosengren; Maja Saine; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; Planering; Samverkan; Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar; Bred vägledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares upplevelser av arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar inom grundskolan. Forskningen identifierar vilka förutsättningar som behövs för att gemensamt bedriva den breda vägledningen men visar även på goda exempel där studie- och yrkesvägledare samverkar med andra professioner inom skolan. LÄS MER

  3. 23. Hur individanpassas undervisningen för de starka eleverna i matematik? En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :jenifer Fallström; Sara Berggren; [2021]
    Nyckelord :Acceleration; Berikning; Coachning och Sociokulturella perspektivet; Särskilt begåvad elev; Högpresterande elev; Differentierad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (SFS 2010:800) har alla elever rätt till en likvärdig och meningsfull utbildning. Det innebär att varje elev, oavsett fallenhet eller svårighet i undervisning har rätt till vägledning och stimulans för att nå längre i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 24. Föräldrars upplevelse av att ha ett barn med astma : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Homa Ebrahimi; Mona Vazirisanjani; [2021]
    Nyckelord :astma; barn; föräldrar; upplevelser; stress och oro;

    Sammanfattning : Astma är en obstruktiv lungsjukdom som är vanligt hos både barn och vuxna. Cirka 10 procent av befolkningen (ungefär 800 000 individer) i Sverige lever idag med astma. Ungefär 6 – 10 procent av dem är barn som finns både i primärvården och i den sjukhusbundna vården. LÄS MER

  5. 25. Hur individanpassas undervisningen för de starka eleverna i matematik? En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :jenifer Fallström; Sara Berggren; [2021]
    Nyckelord :Particularity Gifted Student; High-Performance Student; Differentiated Teaching; Acceleration; Enriching; Coaching and Sociocultural Perspective.; ärskilt begåvad elev; Högpresterande elev; Differentierad undervisning; Acceleration; Berikning; Coachning och Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (SFS 2010:800) har alla elever rätt till en likvärdig och meningsfull utbildning. Det innebär att varje elev, oavsett fallenhet eller svårighet i undervisning har rätt till vägledning och stimulans för att nå längre i sin kunskapsutveckling. LÄS MER