Sökning: "helena nord"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden helena nord.

  1. 1. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bay Nord; [2023-07-06]
    Nyckelord :dialog; värdegrund; frågor; kunskap; filosofi; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på arbetet med partikelbegrepp i no-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Ireman; Helena Kondrup Nord; [2015]
    Nyckelord :Atom; introduktion av partikelbegrepp; lärare; mellanstadiet; molekyl; naturvetenskap; partikelbegrepp; Atom; introduction of particle ideas; molecule; particle theory; primary school; science; teacher;

    Sammanfattning : In this study we have interviewed eight teachers about when and how particle concepts should be taught. All of the surveyed teachers argue for an early introduction. This view is also consistent with the scientists on when the particle concepts should be introduced. LÄS MER

  3. 3. "Nu gör vi en lek! eller jag menar en övning..." : -en kvalitativ studie av dramapedagogers tankar om lek

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Möller; Helena Nord; [2010]
    Nyckelord :Dramapedagogik; lek; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur några dramapedagoger förhåller sig till aktiviteten och begreppet lek. Frågeställningen är: Hur används begreppet lek av dramapedagoger? Vad betyder begreppet och aktiviteten lek för dramapedagogerna och hur definierar och använder de ordet lek? Uppsatsen är en kvalitativ studie där sex dramapedagoger först blivit observerade och sedan intervjuade. LÄS MER

  4. 4. Biology of Lilioceris lilii(Coleoptera:Chrysomelidae) and the occurrence of their parasitoids in Sweden

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Plant Protection Biology

    Författare :Helena Kroon; [2009]
    Nyckelord :Lilioceris lilii; conservation biological control; Lemophagus errabundus; Lemophagus pulcher; Tetrastichus setifer; Diaparsis jucunda; Mesochorus lilioceriphilus; Lilioceris merdigera; Sweden; survey;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Liljebaggen, Lilioceris lilii (Scopoli) är den största skadegöraren på liljor tillhörande släktena Lilium och Fritillaria, och är ett problem i Sverige liksom i övriga Europa, Nord-Amerika och Asien. Skadan orsakas främst av larverna, men även av fullvuxna baggar, som äter på plantans blad, knoppar och blommor (Ernst, 2005). LÄS MER

  5. 5. Water infiltration under different land use in miombo woodlands outside Morogoro, Tanzania

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Helena Nord; [2008]
    Nyckelord :miombo; land use; management; infiltration capacity; steady state infiltrability; bulk density; soil organic carbon; agriculture; Albizia; double-ring infiltrometer; wet combustion;

    Sammanfattning : Infiltration capacity is a measure of how much water that can enter the soil and hence become available to plant roots and micro organisms. A high infiltration capacity also means that less water is available for runoff and subsequent erosion. LÄS MER