Sökning: "helhet och sammanhang"

Visar resultat 1 - 5 av 229 uppsatser innehållade orden helhet och sammanhang.

  1. 1. Att integreras är en utmaning : En hermeneutisk studie om utländska studenters upplevelse av integrationsprocessen i en svensk universitetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nivin Soukhta; Jonna Grindebäck; [2023]
    Nyckelord :Kasam; integration; universitet; hermeneutik; student; kultur; utanförskap; upplevelser; studiemiljö;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om utländska studenter från Mellanösterns upplevelser i sin integrationsprocess på ett svenskt universitet. Syftet med studien är att öka medvetenheten kring de svårigheter som de utländska studenterna möter i sin vardag när de studerar i ett annat land än sitt eget, för att kunna hjälpa dem till en bättre integration. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  3. 3. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  4. 4. Tolkning av mängdreglerade entreprenadavtal – särskilt om kompletthetskravet i MER

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Cajsa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Entreprenadrätt; Mängdförteckning; MER; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I mängdreglerade entreprenadavtal förtecknar beställaren arbetena som entreprenören ska utföra i en mängdförteckning. Entreprenören prissätter sedan mängdförteckningen genom att ange ett à-pris för respektive enhet arbete. I mängdförteckningen finns en preliminär uppskattad mängd för varje typ av arbete. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; Margareta Devall Amundrud; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER