Sökning: "hellspong textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden hellspong textanalys.

  1. 1. Vem blir jag i coronans tid? – en textanalys av elevtexter skrivna hösten 2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cajsa Myrberg; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; textanalys; skrivande i gymnasieskolan; gymnasieelever; terapeutiskt skrivande;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar krönikor skrivna i gymnasiets kurs Svenska 3 hösten 2020 med temat ”Vem blir jag i coronanstid?” Syftet med uppsatsen är att undersöka vad gymnasiets elever skriver om när de ska skriva om sina upplevelser under den globala pandemin covid-19. Genom att använda mig av textanalys utifrån Lennart Hellspong och Per Ledins textmodell har elevernas texter analyserats och sex mikroteman blev synliga. LÄS MER

  2. 2. Har språket fått mer eller mindre formella drag på 20 år? : Textanalys av två reportage skrivna av samma skribent i samma tidning.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yonna Wallén; [2020]
    Nyckelord :Textanalys; reportagetext; genreanalys; komparativ analys; läsbarhetsanalys; brukstextanalys;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om mer eller mindre formella drag kan urskiljas på 20 år genom att analysera två reportage från samma tidning med samma skribent. Reportagetexterna är från den lokala tidningen för Västanfors-Västervåla församling, som heter Mitt i livet. LÄS MER

  3. 3. Vad säger läromedlet – egentligen? En studie i det som ligger under ytan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Olsson; [2020]
    Nyckelord :konstruktivistisk språksyn; kritisk textanalys; läromedelsanalys; maktrelationer; normer; normkritik; normkritisk pedagogik; svenska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kritisk textanalys av ett urval texter som hämtats från två läromedel avsedda för gymnasiekursen Svenska 1. Analysen baseras på den textanalysmodell som presenteras i Hellspong och Ledin (1997), och de resultat den genererar tolkas med utgångspunkt i normkritisk teori. LÄS MER

  4. 4. Med kraften i bilderna - Om att översätta bildspråk i Thomas Ligottis In a Foreign Town, In a Foreign Land

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Peter Jarlvik; [2020]
    Nyckelord :Thomas Ligotti; Skräcklitteratur; Skräck; Amerikanska skräckromaner; weird; bildspråk; besjälning; verfremdungseffekt; främmandegöring; adekvansinriktad strategi; sensu stricto; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör den andra delen i ett tvådelat magisterarbete och bygger på en översättning av 6000 ord ur den amerikanske skräckförfattaren Thomas Ligottis sammanhängande novellsamling In a Foreign Town, In a Foreign Land. Uppsatsen inleds med en källtextanalys som utgår från Hellspong & Ledins (1997) modell för textanalys men som också baseras på litteraturvetenskapliga begrepp ur framförallt Holmberg & Ohlsson (1999). LÄS MER

  5. 5. “De styrdokument som jag förhåller mig till, där står det ju ingenting” : en kvalitativ intervjustudie om skolbibliotekariers arbete med representation av etnicitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nadine Montium-Åberg; Emma Starhög; [2019]
    Nyckelord :Etnicitet; skolbibliotek; styrdokument; diskursanalys; representation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur skolbibliotekarier tolkar och förhåller sig till styrdokumentens riktlinjer kring representation av etnicitet samt hur denna tolkning påverkar arbetet med urval och inköp av mellanåldersböcker. Detta har undersökts genom att intervjua fyra skolbibliotekarier i två olika kommuner. LÄS MER