Sökning: "helord"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet helord.
1. ”Mamma skrivde till mig sen bara skrivde jag efter”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att se var och i vilka sammanhang, barn i förskoleåldern menar att de lär sig läsa och skriva. I denna studie behandlar vi sju barns berättelser om vem som spelar störst roll för deras läs- och skrivutveckling, hur de lär sig skriva samt var och i vilka sammanhang de lär sig. LÄS MER
2. Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- ochavkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin.Jämförelsen gör vi genom intervjuer med pedagoger samt med hjälp av tidigare forskning, annan litteratur samtstyrdokument. LÄS MER
3. Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte och huvudfrågorSyftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilkaarbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till attfördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen iskolorna dagsläget. LÄS MER
4. Den tidiga läs- och skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i lärarutbildningen i huvudämnet Svenska i ett mångkulturellt samhälle. Ämnet är den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolår ett. Vi har observerat tre lärare och vidare intervjuat dem. Syftet med vårt arbete var att undersöka läs- och skrivundervisningen i skolår 1. LÄS MER
5. En talande tystnad : En studie av döva barns läs- och skrivinlärning utifrån ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att försöka belysa det pedagogiska arbetet med döva barns läs- och skrivinlärning utifrån verksamma lärares beskrivningar och koppla det till aktuell och relevant forskning. Studiens bakgrund tar upp definitioner av begreppen döv och teckenspråk, samt styrdokumenten som styr undervisningen av döva elever. LÄS MER