Sökning: "helord"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet helord.

  1. 1. ”Mamma skrivde till mig sen bara skrivde jag efter”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Magnusson; Johanna Lindsjö; [2015]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; scaffolding; helord; kodknäckande; literacy; läs- och skrivutveckling; meningsfulla sammanhang; skriftspråk; viktiga andra;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att se var och i vilka sammanhang, barn i förskoleåldern menar att de lär sig läsa och skriva. I denna studie behandlar vi sju barns berättelser om vem som spelar störst roll för deras läs- och skrivutveckling, hur de lär sig skriva samt var och i vilka sammanhang de lär sig. LÄS MER

  2. 2. Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Siri Bergman; Johanna Björkqvist; [2012]
    Nyckelord :läsinlärning; helord- och avkodningsmetoden;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- ochavkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin.Jämförelsen gör vi genom intervjuer med pedagoger samt med hjälp av tidigare forskning, annan litteratur samtstyrdokument. LÄS MER

  3. 3. Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catia Larsson; [2011]
    Nyckelord :Undervisningsteorier; metoder; helord och avkodnin;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågorSyftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilkaarbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till attfördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen iskolorna dagsläget. LÄS MER

  4. 4. Den tidiga läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Wihlborg; Susanne Hansson; [2009]
    Nyckelord :läsning; helord; skrivning; ljudning;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i lärarutbildningen i huvudämnet Svenska i ett mångkulturellt samhälle. Ämnet är den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolår ett. Vi har observerat tre lärare och vidare intervjuat dem. Syftet med vårt arbete var att undersöka läs- och skrivundervisningen i skolår 1. LÄS MER

  5. 5. En talande tystnad : En studie av döva barns läs- och skrivinlärning utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Lejon; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning för döva; tvåspråkighet; ordbilder; helord; teckenspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka belysa det pedagogiska arbetet med döva barns läs- och skrivinlärning utifrån verksamma lärares beskrivningar och koppla det till aktuell och relevant forskning. Studiens bakgrund tar upp definitioner av begreppen döv och teckenspråk, samt styrdokumenten som styr undervisningen av döva elever. LÄS MER