Sökning: "helordsmetoden"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet helordsmetoden.

  1. 1. Vägen till läsning : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 resonerar kring arbetet för att främja läsutvecklingen för andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Andvret; Emma Ejdre; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några tillfrågade lärare i årskurs 1–3 resonerar kring arbetet för att främja läsutvecklingen för andraspråkselever. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sex informanter. Informanterna är verksamma lärare som arbetar på tre olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med läsinlärning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elina Lodin; [2022]
    Nyckelord :läsinlärning; läsinlärningsmetoder; förskoleklass; årskurs 1; ljudningsmetoden; helordsmetoden; att skriva sig till läsning; bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en fördjupad förståelse för hur lärare arbetar med läsinlärningen i förskoleklass och årskurs 1 samt deras uppfattningar om läsinlärning. Syftet är också att undersöka vilka läsinlärningsmetoder lärarna använder sig av och om de arbetar med samma metod/metoder med elever som har eller som de märker riskerar att utveckla lässvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning i förskoleklass : En studie av vilka läsinlärningsmetoder lärare i förskoleklass använder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Bergqvist; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; bokstavsinlärning; fonologisk medvetenhet; förskole-klass; läsinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : I förskoleklass ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina läs- och skrivkunskaper i en varierad lärmiljö och med varierande arbetssätt. En central del i undervisningen i förskoleklass är läsinlärning. Forskning om hur barns läsutveckling sker på bästa sätt är dock tvetydigt med två tydliga poler i läsinlärningsdebatten. LÄS MER

  4. 4. Interaktiv läsinlärningsmetod i den tidiga läsundervisningen : En kvalitativ studie av F-3 lärares erfarenheter av en kombinerad läsinlärningsmetod bestående av ljudningsmetoden och helordsmetoden i svenskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Elin Barfoth Bondesson; Natalie Madsén; [2021]
    Nyckelord :Interaktiv läsinlärningsmetod; svenskundervisning; årskurs F-3; lärarkognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om läsinlärningsmetoderna ljudningsmetoden, helordsmetoden och kombinationen av dessa i den tidiga läsundervisningen. Studiens frågeställningar behandlar hur lärarna implementerar en interaktiv läsinlärningsmetod, vilka didaktiska val som ligger till grund för implementeringen samt vilka för- och nackdelar lärarna ser med användandet av en interaktiv läsinlärningsmetod. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk medvetenhet och dess betydelse för elevers läsinlärning i yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2020]
    Nyckelord :fonologi; fonologisk medvetenhet; ljudningsmetoden; läsförståelse; läsinlärning och språkinlärning;

    Sammanfattning : I mätningar som genomförts har svenska elevers läsförmåga de senaste åren visat sig minska (PISA, 2018). Därför har vi i vår studie granskat påverkansfaktorer på elevers läsförmåga. Det råder skilda meningar om hur undervisning inom läsinlärning bäst bedrivs därav har forskning kritiskt granskats i denna litteraturstudie. LÄS MER