Sökning: "hem- och konsumentkunskap läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden hem- och konsumentkunskap läromedel.

  1. 1. Receptanvändning i hem- och konsumentkunskap i grundsärskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare säger sig anpassa och använda recept i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Cecilia Knuts; Christina Norrby; [2023]
    Nyckelord :Recept; grundsärskolan; hem- och konsumentkunskap; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund I det centrala innehållet i kursplanen i hem- och konsumentkunskap för grundsärskolan står det att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmågan att läsa och följa enkla instruktioner och recept. Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i grundsärskolan anser att de arbetar med recept i hem- och konsumentkunskap i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson Grönberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. LÄS MER

  3. 3. Lärares användande av läromedel i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Sjöblom; Robin Steinwender; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanvändning; läromedelsuppfattning; ramfaktorteori; läroböcker; recept; lärarkonstruerat; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) kännetecknas av flera arbetsområden, läromedel används som arbetsredskap och stöd. Definitionen läromedel i denna studie är tryckta läroböcker, digitala alternativ, recept och lärarkonstruerat material. LÄS MER

  4. 4. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP UNDER 60 ÅR : - En läromedelsanalys av miljöperspektivet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Loise Dolk; Jannike Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Miljö; hållbar utveckling; läromedel; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund På 1960-talet blev hem- och konsumentkunskap ett obligatoriskt ämne för både flickor och pojkar. Sedan dess har både styrdokument och läromedel förändrats flertalet gånger. Majoriteten av lärare använder läromedel som stöd till sin planering, vilket även eleverna kan gynnas av. LÄS MER

  5. 5. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER