Sökning: "hem- och konsumentkunskap uppsala universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden hem- och konsumentkunskap uppsala universitet.

  1. 1. Att anpassa undervisning i praktisk matlagning under Covid-19-pandemin : En kvalitativ intervjustudie av hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Andrea Ekman; Louise Älfvåg; [2022]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; distansundervisning; digitala klassrum; Covid-19-pandemin; lärares erfarenheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolämnet hem- och konsumentkunskap har en praktisk utgångspunkt där matlagning är centralt. Under våren 2020 nåddes Sverige av Covid-19-pandemin. Smittspridningen ökade snabbt och många skolor ställde delvis om sin verksamhet till distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :narrative imagination; fiction; home and consumer studies; didactic potential; reading act; didactic reading act; creative reading; equality; book talk; skönlitteratur; hem- och konsumentkunskap; didaktisk potential; kreativ läsning; narrativ fantasi; läsart; didaktisk läsart; boksamtal; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER

  3. 3. Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson Grönberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. LÄS MER

  4. 4. Jag tänker att det man övar på det blir man också bättre i : En kvalitativ intervjustudie om Hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter och upplevelser av grupparbeten

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Qristina Näsström; Sara Olsgärde; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: I skolämnet Hem- och konsumentkunskap är grupparbeten vanligt förekommande och till stor del beroende av ramfaktorerna lokalens utformning och elevgruppens storlek. Hur sammansättningen av elever görs när grupperna bildas samt hur uppgiften gruppen ska arbeta med är utformad påverkar hur lärandet sker i gruppen. LÄS MER

  5. 5. Vem förändrar egentligen klimatet? : En analys av hur mänskligt handlande framställs i läromedel om klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Inga Meijer; [2021]
    Nyckelord :systemisk-funktionell grammatik; den ideationella metafunktionen; transitivitet; ergativitet; mänskliga förstadeltagare; klimatförändringar; hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Tidigare forskning på läromedel om klimatförändringar visar att människans roll i processerna döljs på olika sätt i den grammatiska realiseringen. Ett av syftena med ämnet hem- och konsumentkunskap är att elever ska utvecklas som konsumenter utifrån ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER