Sökning: "hem- och konsumentkunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 212 uppsatser innehållade orden hem- och konsumentkunskap.

  1. 6. Hållbar utveckling i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om upplevda hinder och möjligheter för undervisning om miljömässigt hållbar matlagning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elisabeth Lampinen; Victoria Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Hem- och konsumentkunskap; Miljö; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling är en angelägenhet som alla bör sträva efter att uppnå i sitt dagliga liv. Integreringen av hållbarhet i undervisning har varit föremål för flera studier och det finns utmaningar, såsom en begränsad tidsram och normativ undervisningstradition, men lärare i HKK kan stärka undervisningen genom att fokusera på matprocessen, öka kunskapen om ingredienser och synliggöra normer och värderingar i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. ”HÄLSA ÄR HUR MANMÅR, PÅ INSIDAN OCH UTSIDAN” : Lärare och elevers uppfattning om hälsa i HKK- och IDH-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Högbom; Jekisol Jekisol; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hem- och konsumentkunskap; hälsoundervisning; lärarperspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Hälsa har över tid tagit en allt större plats i läroplanen för grundskolan. Trots det har tidigare forskning visat att det är de praktiska momenten som matlagning, samtspel och lek som tar störst plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 8. Elevers uppfattning om miljö-och hållbarhetsfrågor i relation till undervisningen i hem-och konsumentkunskap. : En enkätstudie till elever i åk 9.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Malin Nyglöd; Monika Rydz; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Användning av ekologiska och närproducerade livsmedel i ämnet hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ann-Charlott Olén; Carina Hemmarö; Filippa Svedlund; [2023]
    Nyckelord :ekologiskt; närproducerat; ramfaktorer; hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund Genom att handla närproducerat och ekologiskt är det möjligt att bidra till hållbar utveckling. Enligt det centrala innehållet för hem och konsumentkunskap ska elever utbildas att göra genomtänkta val av livsmedel som främjar deras hälsa, ekonomi och vår miljö. LÄS MER

  5. 10. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Rundström; Anna Skytt Becker; [2023]
    Nyckelord :undervisning; ungdomar; utmaningar; vokabulär; matval;

    Sammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER