Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nissren Mohammed Al Boraki; Susana Jugo; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; integrering; motivation; design av lektioner;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med  andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER

  2. 2. ”Det är som hemkunskap, inte att man bakar saker utan hur man betalar räkningar och sånt” : En intervjustudie om en skolklass och deras lärares upplevelser av samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Hägg; [2020]
    Nyckelord :intervjustudie; samhällskunskap; årskurs 4–6; upplevelser; lustfyllt lärande; fostransuppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur en skolklass och deras lärare upplevde ämnet samhällskunskap, vad de tyckte var det roligaste och tråkigaste, viktigaste och minst viktiga inom samhällskunskap. Studien baserades på en kvalitativ metod och grundade sig på intervjuer med 20 elever och deras lärare i samhällskunskap. LÄS MER

  3. 3. Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Lindblom; [2015]
    Nyckelord :Grundsärskolan; Hem- och konsumentkunskap; Hemkuns;

    Sammanfattning : SammanfattningUnder ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inomträningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenomföddes idén till denna studie. LÄS MER

  4. 4. "Hälsa är att må bra kroppsligt och mentalt livet ut" : En studie om idrotts-lärares syn på hälsa i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Helena Adriansson; [2014]
    Nyckelord :Idrottslärare;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på hälsa i ämnet idrott och hälsa och deras tolkning av kursplanen. För att kunna uppfylla syftet utformades tre frågeställningar: (1) Ur vilket/vilka perspektiv ser lärarna på hälsa? (2) Hur tolkar lärarna "hälsa och livsstils-delen" i kursplanen? (3) Hur hanterar lärarna inom ämnet idrott och hälsa hälsoperspektivet i undervisningen? Metod Metoden som användes var kvalitativ och baserades på intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Köket framför datorn eller datorn framför köket? : en studie kring lärares och elevers attityder om Internet samt om hur Internet används i skolämnet hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Elin Krausz; [2013]
    Nyckelord :IT; konsument; hemkunskap; elev;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument, Lgr 11, står skrivet att skolan ska ansvara för att varje elev efter grundskolan kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Genom en kvalitativ studie, gjord på tre hem- och konsumentkunskapslärare samt 50 st elever i årskurs 8, innehållande intervjuer, observationer och enkätstudier, undersöker denna uppsats hur lärare använder IT i hem- och konsumentkunskapsundervisningen samt vilka uppfattningar som lärare och elever har till användningen av IT i ämnet. LÄS MER