Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. "Hemmasittare" - arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Den här studien undersöker hur lärare och specialpedagoger på lågstadiet F-3 ser på "hemmasittare"/problematisk skolfrånvaro och hur de arbetar med dessa elever. Det vanligaste skälen till problematisk skolfrånvaro är till exempel psykisk ohälsa, NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), en känsla av utanförskap eller en negativ självbild. LÄS MER
2. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER
3. Kärt barn har många namn : Hur problematisk skolfrånvaro framställs som socialt problem
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how problematic school absenteeism is produced, depicted and negotiated as a social problem. It aims to do so by studying texts produced by three different parties with a shared responsibility for children and youths experiencing problematic school absenteeism in Sweden: the families, the school system and affiliated authorities, as well as therapy providers commissioned by the social services. LÄS MER
4. Upplevda framgångsfaktorer vid problematisk skolfrånvaro- Åtgärder och insatser som främjar återgång till skolan
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att undersöka vilka insatser och åtgärder som upplevs som hjälpsamma för att återintegrera elever med problematisk frånvaro till skolan. Forskningsansatsen är kvalitativ med tematisk analys (TA) som metod. LÄS MER
5. Problematisk skolfrånvaro : En sammanställning av orsaker och lösningar på individ, interaktions, och strukturnivå
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro har associerats med en rad olika negativakonsekvenser för individen såväl som för familjen, skolan och ävensamhället i stort. Strategierna för att hantera problemet och minska antaletfrånvarande elever är många och varierande. LÄS MER