Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Orsolya Tokodi-Hatházy; [2023]
    Nyckelord :hemläxa; hemspråk; förväntning;

    Sammanfattning : Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet som kunskapskälla i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyttjande strategier för att stötta språkutveckling bland flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ajla Hafizovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; interkulturalitet; språkutveckling; strategier;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av fyra förskollärares arbete med att synliggöra strategier i förskolan i ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare stöttar flerspråkiga barn i sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kylie Scarlett Azyadeth Gotlén; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Modersmål; Studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER

  4. 4. Från hemspråk till integration : En jämförande studie av 1970-talet och 2010-talets syn på folkbibliotekets uppdrag gentemot utrikesfödda användare

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ellinor Ahlstrand; [2022]
    Nyckelord :Public libraries; Discourse analysis; Immigrants; Refugees; Social integration; Multicultural communities; Folkbibliotek; diskursanalys; invandrare; nyanlända; integrationspolitik; mångkulturella samhällen;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain a greater understanding of how the public library’s mission towards foreign-born users in Sweden has reformulated and developed through time. This is done by a comparative study on official texts from the 1970s and the 2010s. LÄS MER

  5. 5. ”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Josefsson; [2021-08-16]
    Nyckelord :språkval; arvspråk; modersmål; hemspråk; arabiska; språkbyte; språkbevarande; språkpolicy i familjen;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som påverkat deras språkval. I fokus ligger deltagarnas upplevelser relaterade till arabiska språket, men även betydelsen av andra språk lyfts i olika sammanhang. LÄS MER