Sökning: "hemspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade ordet hemspråk.

  1. 6. Modersmål är inte enbart ett hemspråk - Föräldrars syn på modersmålsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Lehti; Annette Kyeswa; [2020]
    Nyckelord :flerspråkig förskola; föräldraperspektiv; minoritetsspråk; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavarnas perspektiv på modersmålsstödet i finska i förskolan, samt hur involverade de känner sig i det språkstödjande arbetet. Tidi-gare forskning har främst studerat förskolepersonalens synvinkel, det finns heller inte särskilt mycket undersökningar om statens stöd för att bevara de nationella minoriteter-na. LÄS MER

  2. 7. Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jihad Khalil; [2019-03-28]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; hemspråk; flerspråkighet; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka fördelar, svårigheter, utmaningar och framgångsfaktorer uppstår i samband med detta uppdrag? Teori: Studien om modersmålsundervisning utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER

  3. 8. Ett eget rum : En kvalitativ studie om nattvandrande invandrade kvinnor i förorten

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Madeleine Söder; Intisar Morabet; [2019]
    Nyckelord :Immigrant women; organization; night walk; suburb; civil society; social capital; Invandrade kvinnor; organisering; nattvandring; förort; civilsamhälle; socialt kapital.;

    Sammanfattning : Runt om i Sverige finns invandrade kvinnor som har organiserat sig genom att ingå i nätverk för att dags- och nattvandra i sitt bostadsområde. I samhället existerar stereotypa föreställningar att “invandrarkvinnor” är lågutbildade hemmafruar med många barn. LÄS MER

  4. 9. LEK OCH UTANFÖRSKAP I FÖRSKOLAN : En kvalitiativ intervjustudie utifrån åtta pedagogers syn på lek och arbete med utanförskap i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Åkerblom; Majd Allos; [2018]
    Nyckelord :Lek; Utanförskap; Pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lek och hur pedagoger arbetar för att förebygga utanförskap i lek.  Ett sociokulturellt perspektiv har valts som teoretisk ansats. Studien utgår från åtta semistrukturerade intervjuer som analyseras och bearbetas kvalitativt. LÄS MER

  5. 10. Modersmålets betydelse för flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Thaqi Jashari; [2017]
    Nyckelord :Modersmål; tvåspråkighet; studihandledning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att - ur ett lärarperspektiv – undersöka vad två modersmålslärare och två svensklärare anser om modersmålets betydelse för flerspråkiga barns språkinlärning och vilka förändringar de anser skulle förbättra förutsättningarna för undervisningen. För att besvara syftet, ställs tre forskningsfrågor, som handlar om pedagogernas åsikter om modersmålets betydelse och hur de arbetar med detta vid undervisning i det svenska språket. LÄS MER