Sökning: "hermeneutik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden hermeneutik förskola.

  1. 1. Surfplattor i förskolan : Förskollärares upplevelser kring surfplattan och hur blir digital litteracitet synlig i undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Isabella Karlsson Gonzalez; Natalie Jensen; [2023]
    Nyckelord :Digital literacy; hermeneutics; preschools teachers approach; tablet; digitization; Digital litteracitet; hermeneutik; förskola; förskollärare; förhållningssätt; surfplattan; digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen sker i snabb takt i samhället vilket gör att frågan om förskolans verksamhet och förskollärare följer med i utvecklingen. 2018 var året då digitaliseringen trädde in i förskolans läroplan och numera är surfplattan ett verktyg som används både i det egna arbetet och i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fatima Mahdi; Clara Buhré Ejemyr; [2023]
    Nyckelord :barn som far illa; orosanmälan; fara illa; utsatthet; förskola; anmälningsplikt; omsorgssvikt; fenomenologi; hermeneutik; förskolepersonal; upplevelser; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskap med förskolans yngsta barn : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lova Corin; Ellen Möllerström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologisk hermeneutik; förskola; förskollärare; livsvärld; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; upplevelse; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka fem förskollärares upplevelser av fenomenet naturvetenskaplig undervisning i förskolan med barn i åldrarna ett till tre år. Detta mot bakgrund av tidigare forskning som visar att förskollärare uttrycker osäkerhet kring att arbeta utifrån de naturvetenskapliga målen i läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Förskolans digitalisering : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda kompetens

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Karlberg; Malin Eklund; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Digital kompetens; Digitalisering; Digitala verktyg; Förskollärarens perspektiv; fenomenologisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Svensk titel: Förskolans digitalisering - En kvalitativ studie om förskollärares upplevda kompetens. Engelsk titel: Preschool Digitalization - A Qualitative Study of Preschool Teachers' Perceived Competence. LÄS MER