Sökning: "hermeneutik fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hermeneutik fenomenografi.

  1. 1. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER

  2. 2. Didaktisk legitimitet, didaktisk kompetens, lärarlegitimation och förstelärare : En kvalitativ studie om rektorers uppfattningar och frirum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nelly Malko; Hanna Said; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk legitimitet; didaktisk kompetens; lärarlegitimation; förstelärare; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers uppfattningar utifrån utbildningsreformerna: lärarlegitimation och förstelärarreformen, samt utifrån innehållet i begreppen didaktisk legitimitet och didaktisk kompetens. Dessa fyra delar har analyserats som fenomen, och utgjort stommen i studien där vi anlagt två teoretiska utgångspunkter, fenomenografi och frirumsteorin. LÄS MER

  3. 3. “Teknik är så mycket mer än bara skruvar och muttrar”

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Eriksson; Helena Falkstad; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; teknik; läroplanen; artefakt; uppfattning; vardagsteknik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar tekniksamt hur deras kunskap om teknik och tidigare utbildning påverkar teknikundervisningen iförskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod i form av semistruktureradeintervjuer som genomförts med fyra förskollärare från tre kommuner i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. ”Man är tvungen att jobba på andra sätt för att hålla sig till läroplanen” : En studie om muntlig kommunikation under engelsklektioner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rebecca Hultman; [2018]
    Nyckelord :Oral communication; mediation; communicative language teaching; English; English language teaching; Muntlig kommunikation; mediering; helhetsförståelse; kommunikativ språksyn; engelskundervisning;

    Sammanfattning : This degree project aims to yield new knowledge about oral communication in English classes by investigating whether and to what extent students are given opportunities to develop their communicative abilities. A socio-cultural and pragmatic perspective was adopted and previous research was thoroughly examined. LÄS MER

  5. 5. ”’Äh, det ordnar sig’ kan man ju tänka” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar stress i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Sandra Mikkilä; Ida Andersson; [2016]
    Nyckelord :Stress; förskollärare; förskola; stresshantering; pedagogik; fenomenografi; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av yrkesrelaterad stress. Studien undersöker förskollärares uppfattningar av yrkesrelaterad stress, deras uppfattningar av hur den pedagogiska verksamheten påverkas av stressen och de uppfattningar förskollärare har av att minska stressen. LÄS MER