Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Balansakten mellan kulturellt bevarande och integration : En hermeneutisk studie om hur föräldrar med invandrarbakgrund upplever sitt föräldraskap i det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vian Elgailani; Binahri Sahar; [2024]
    Nyckelord :Föräldraskap; uppfostran; kulturell identitet; integration; hermeneutik; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur föräldrar med invandrarbakgrund från Mellanöstern upplever sitt föräldraskap och uppfostran av sina barn i Sverige. Föräldraskap är ett omfattande ämne, men att navigera genom uppfostran i en främmande kultur, med andra traditioner och värderingar som främjar beteenden eller vanor som upplevs annorlunda, kan vara en utmaning. LÄS MER

  2. 2. "Jaja lilla gumman, du kommer ändra dig" : En hermeneutisk studie om kvinnors upplevelser av möjligheter och begränsingar avseende deras barnfrihet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emelie Frid; Elina Abdullahi; [2023]
    Nyckelord :intentionalitet; kvinnor; barnfrihet; det reflexiva projektet; hermeneutik; man-omdömen; livsstil; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en större förståelse för barnfria kvinnors subjektiva upplevelser av att vara barnfria med fokus på att belysa de möjligheter och begränsningar som framkommer med det. Vi har använt en hermeneutisk metodansats och samlat in material från tio stycken semistrukturerade intervjuer med barnfria kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  4. 4. Genusordningen i Sven Delblancs roman Åminne

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Mats Cederqvist; [2022]
    Nyckelord :Kvinnosyn; maktordning; feminism; textanalys; hermeneutik; psykoanalys; biografiska aspekter; sociologi; personlighetspsykologi; symbolik; kvinnlig gemenskap.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utifrån ett genusperspektiv påvisa den kvinnosyn som förmedlas i romanen Åminne av Sven Delblanc, den första titeln i Hedebysviten bestående av fyra romaner som skildrar den bygd där författaren växte upp. Huvudmaterialet utgörs av den litterära texten, i någon mån uppmärksammas också biografiska rön om författarens uppväxt med ett komplicerat förhållande till fadern och bevittnande av kvinnomisshandel. LÄS MER

  5. 5. Förståelsen av konstnärlig identitet och dessinverkan på producerande av musik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Izak Danielsson Kihlström; [2022]
    Nyckelord :konstnärligidentitet; hermeneutik; persona; förståelse; musikproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur förståendeprocessen mellan en musikproducent ochen artist går till, och att i det utforska mitt tillvägagångssätt för att bevara artistens vision under inflytandet av min konstnärligaidentitet. Arbetet innefattar tolkandet av både min och artistens konstnärligaidentiteter vilket görs genom besvarandet av konstnärliga frågor innan vigår in i studion. LÄS MER