Sökning: "hermeneutik identitet"
Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden hermeneutik identitet.
21. Satanism och identitet : En hermeneutisk analys av satanistiska texter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en analys av två olika satanistiska rörelsers texter och deras syn på identitet och identitetsskapande. De rörelser som valdes till denna studie är The Church of Satan och The Greater Church of Lucifer. LÄS MER
22. Livsfrågor i religionskunskap : En litteraturstudie om hur livsfrågor presenteras i tre läroböcker för gymnasiet
M1-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Vi människor funderar ofta kring vår egen uppfattning dvs. vem vi är. Vi funderar också över vad vi vill bli. Vi ställs inför många andra frågor som handlar om identitet och livsfrågor. LÄS MER
23. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER
24. Yrkesidentitetens betydelse för individen i dagens senmoderna samhälle : En hermeneutisk studie om hur arbetet påverkar identitetsskapandet
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna studie tar upp betydelsen av arbetet för individen idag i det som brukar kallas för det senmoderna samhället, hur yrkesidentiteten formas samt hur viktig denna är för vem människan är inför sig själv och andra. Det teoretiska och begreppsliga ramverket utgår ifrån ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv och innefattar teoretiska begrepp från Erving Goffmans teori om definitionen av situation och den bakre och främre regionen samt Richard Jenkins och John P Hewitts teorier om identitetsskapandet. LÄS MER
25. Försäljningskanalernas betydelse för konsumentens relation till premiumvarumärken
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur konsumenters preferenser av försäljningskanaler reflekteras av deras relation till premiumvarumärken vilken vidare medieras via deras identitetsskapande. Metod: Denna studie har hermeneutik som utgångspunkt och har använt en kvalitativ metod med abduktiv ansats för att kunna kombinera befintliga teorier med insamlad empiri. LÄS MER