Sökning: "hermeneutik socialkonstruktivism"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hermeneutik socialkonstruktivism.

  1. 1. Från småsnack till digital chatt- En kvalitativ studie om organisationskultur och informell kommunikation i en digital arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Lindström; Clara Bergsten; [2021]
    Nyckelord :organizational culture; organizational identity; internal communication; informal communication; Covid-19; digital working environment.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur kommunikatörer i svenska organisationer uppfattar organisationskultur i förhållande till den nya digitala arbetsmiljö som organisationer befinner sig i med anledning av Covid-19-pandemin, samt vad de anser är av störst vikt att fokusera på och arbeta med i denna situation. Med en vetenskaplig utgångspunkt i socialkonstruktivism, meningsskapande, hermeneutik och fenomenologi har vi genomfört en kvalitativ intervjustudie, som kopplar an till teorier och tidigare forskning inom fälten organisationskultur, organisationsidentitet, internkommunikation och informell kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Samspelet mellan Lean, kreativitet och innovation : en kvalitativ studie inom tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Rosa Karvinen; [2020]
    Nyckelord :Lean; Services; Implementation; Creativity; Innovation; Critical Success Factors; Lean; Tjänster; Implementering; Kreativitet; Innovation; Kritiska Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Titel: Samspelet mellan Lean, kreativitet och innovation – en kvalitativ studie inom tjänstesektorn.  Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Rosa Karvinen Handledare: Tomas Källqvist och Per Vilhelmson Datum: Mars 2020 Syfte: Syftet är att öka förståelse för kritiska framgångsfaktorer vid implementeringen av Lean inom tjänstesektorn med fokus på att främja kreativitet och innovation. LÄS MER

  3. 3. Digital Succé? : En studie om Mölndals stads kommunikation med medborgarna på Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Rosenqvist Rosenqvist; Malin Brocker; [2017]
    Nyckelord :Facebook; offentliga organisationer; Mölndals stad; kvalitativ metod; platsmarknadsföring; hermeneutik; meningskapandeteori och socialkonstruktivism.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur Mölndals stads medborgare upplever kommunikationen med kommunen på deras Facebooksida. Dessutom avser studien att undersöka hur Mölndals stad arbetar kommunikativt på Facebook för att öka interaktionen mellan kommunen och medborgarna en i alltmer digitaliserad värld. LÄS MER

  4. 4. Värnplikten som en socialiseringsprocess : En undersökning av hur identitet formas, upprätthålls och förändras

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tobias Andersson; Rasmus Bergmark; [2015]
    Nyckelord :Värnplikt; socialisation; totala institutioner; social identitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte var att studera värnplikten som en socialiseringsprocess där social identitet skapas. Uppsatsen bygger på två frågeställningar som berör syftet närmare: Hur förhåller sig personer som nyligen gjort värnplikten till det militära i förhållande till sitt civila liv innan värnplikten? Hur förhåller sig personer som nyligen gjort värnplikten till sitt nuvarande civila liv i förhållande till det militära liv de lämnat? Undersökningen baseras på en kvalitativ intervjustudie med hermeneutik som tolkningsgrund. LÄS MER

  5. 5. Balanserat styrkort : Förhållningssätt och val kring generella och företagsspecifika prestationsmått

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Josefin Eriksson; Christina Forss; [2015]
    Nyckelord :BSC; prestationsmått; finansiella; icke-finansiella; generella; företagsspecifika;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: Balanserat styrkort- Förhållningssätt och val av generella och företagsspecifika prestationsmått Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Christina Forss och Josefin Eriksson Handledare: Tomas Källquist och Stig Sörling Datum: 2015 – Januari Syfte: Tidigare forskning om prestationsmätning visar en risk att generella prestationsmått favoriseras framför företagsspecifika mått vid utvärderingssituationer. Studiens syfte är att skapa förståelse för förhållningssätt och val kring generella och företagsspecifika prestationsmått inom balanserat styrkort. LÄS MER