Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Läroboken som läromedel : Elevers upplevelser och attityder till läroböcker i historia på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om hur elever upplever läroboken i historia i årskurs 4–6. Enligt forskning har lärarna en bred valmöjlighet när det kommer till val av läromedel, men av olika anledningar väljer de att använda läroböcker till stor del i undervisningen. LÄS MER
2. Living among gods – The Capacocha children : A hermeneutic analysis of the Chakana philosophy
Master-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : This thesis aims to study the Capacocha, which is an Inca ritual where children were offered to their gods in the sacred places called Huacas (places of origin) and offered artefacts together with the children links to the Inca's sacred symbol, the Chakana, which in turn it is the life philosophy of the Inca culture. This thesis uses this philosophy to understand the phenomenon and the elements that define Huacas and the Capacocha ritual. LÄS MER
3. Medarbetares upplevelser av attraktivt arbete inomen kommunal hemtjänstverksamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Swedish elderly care stands before vast employee related challenges in a future with an aging population that will require welfare. By studying what makes working in elder care attractive and what can be done to strengthen its’ attractiveness, tools can be made to attract employees to the occupation and thereby secure the future needs. LÄS MER
4. "Digitalisering för digitaliseringens skull" : Lärares attityder till svenska skolans digitalisering
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Samhället i allmänhet och skolan i synnerhet har under ett antal år genomgått en paradigmskiftande digitaliseringsprocess. Sveriges regering har gett Skolverket i uppdrag att överse skolans digitalisering, men det slutgiltiga ansvaret landar på de enskilda användarna, d.v.s. LÄS MER
5. Läsförståelse av tryckt och digital text : ”Ja, det är lite trial and error först”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet är att undersöka mellanstadielärares syn på användningen av digitala och tryckta texter i undervisningen av läsförståelse. Studiens teoretiska ramverk utgår från det sociokulturella perspektivet och konstruktivismen. LÄS MER