Sökning: "hermeneutisk kvalitativ textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden hermeneutisk kvalitativ textanalys.

  1. 1. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Klingström; [2024]
    Nyckelord :Etik och moral; Störst av allt; Malin Persson Giolito; hermeneutik; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer : en tematisk och didaktisk analys av Sally Rooneys Samtal med vänner och Normala människor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Sädbom; [2023]
    Nyckelord :Ämnesintegrerad sexualundervisning; värdegrundsarbete; litteratursamtal; Sally Rooney; sexualitet; samtycke; relationer;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Sally Rooneys romaner Samtal med vänner (2017) och Normala människor (2019). Syftet med analysen är att undersöka huruvida romanerna har undervisningspotential inom området sexualitet, samtycke och relationer i en svenskämneskontext. LÄS MER

  3. 3. Facebook, Ukraina och Ryssland : framing i nyhetsrapporteringar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hugo Granstedt Hillve; Cecilia Malmberg; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven som en del av Medie och Kommunikationsvetenskap fortsättningskurs (MKVA22) vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsens författare är Hugo Granstedt Hillve och Cecilia Malmberg. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svenson; Anna Tivemo; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; undervisning; läsförståelse; lässtrategier; En läsande klass; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svenson; Anna Tivemo; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; undervisning; läsförståelse; lässtrategier; En läsande klass; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER