Sökning: "hermeneutisk meningskoncentrering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hermeneutisk meningskoncentrering.

  1. 1. Formativ bedömning. En kontinuerlig bedömningsprocess som stärker lärandet : En studie i lärares arbetssätt och tankar kring formativ bedömning i grundsärskolans inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrica Johansson; Linda Lövgren; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturellt lärande; kollegialt lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har successivt implementerats i den svenska skolan. För att eleverna ska få möjlighet att gå vidare i sitt lärande och sin utveckling är vikten av kontinuerlig bedömning av kunskaper stor. LÄS MER

  2. 2. Inuti springer jag ett maratonlopp - En intervjustudie av fem gymnasieflickor om hur det är att ha ADHD

    Kandidat-uppsats,

    Författare : Aronsson Jessica; Elmrud Helena Sofie; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Göran SöderlundExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-272-SPP610Nyckelord: ADHD, Flickor, gymnasiet, skolan, upplevelser, relationer, livsvärld.Syfte: Syftet med studien är att beskriva några gymnasieflickors upplevelser av att ha ADHD. LÄS MER

  3. 3. ”Med undersköterskan kan man göra som man vill med, bara kasta runt på olika arbetsplatser” En kvalitativ intervjustudie om omsorgspersonals upplevda lär och utvecklingsmöjligheter vid resurspass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Gunilla Andersson; Jenny Södermark; [2018-10-05]
    Nyckelord :Lärande; arbetsliv; flexibilitet; resurspass; omsorgspersonal; undersköterskor; äldreomsorgen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för denna uppsats var att med en hermeneutisk ansats undersöka om och hur omsorgspersonal upplever att resurspass bidrar till informellt lärande och utveckling. Teori: Det sociokulturella perspektivet har varit utgångspunkten i föreliggande uppsats. LÄS MER

  4. 4. Hemlöshetens olika ansikten : En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av hemlöshet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Beatrice Berlemo; Fanny Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Hemlöshet; exkludering; insatser; svårigheter.;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa hur personal beskriver olika gruppers problematik i hemlöshet samt hur problematiken påverkar de professionellas förmåga att hjälpa dem ur hemlösheten. Den metodologiska utgångspunkten som har använts är en hermeneutisk och kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Vad är det här för ett UFO?" : Några behandlares erfarenheter av förändringsarbete med personer som blivit dömda för sexualbrott

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Hanna Ek; Jenny Strandberg; [2015]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Relationsskapande; Sexualförövare; Alliansen; ROS;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka behandlares uppfattningar om och erfarenheter av relationsskapande som en grund för förändring med klienter som blivit dömda för sexualbrott. Vi använde oss av en hermeneutisk utgångspunkt med kvalitativ ansats med intervju som metod eftersom respondenternas egna uppfattningar och erfarenheter var av relevans för frågeställningen. LÄS MER