Sökning: "hermeneutisk studie skola"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden hermeneutisk studie skola.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Våga fråga : En hermeneutisk studie om unga mäns upplevelser av att be om hjälp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Berggren; Madelene Freij; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker unga mäns upplevelse av att be om hjälp i skolan. Syftet har varit att nå de unga männens livsvärldar och på så vis få en förståelse för deras upplevelser. Därför har vi genomfört intervjuer med elva personer som är mellan 15-19 år. LÄS MER

  3. 3. Skolan Som Arena För Förebyggande Arbete : En kvalitativ studie om förebyggande arbete i skolan för att motverka alkohol- och narkotikaanvändning bland elever.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Fidan Gerbeshi; Annie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; skola; alkohol- och narkotikaanvändning; elever; skydds- och riskfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka förutsättningar för den skolpersonal som har i uppdrag att arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande mot elevers alkohol- och narkotikaanvändning och vilka resurser som behövs i det förebyggande arbetet på högstadieskolor. Den metodologiska utgångspunkten är en kvalitativ studie med hermeneutisk ansats och gjord med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anton Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Musikpedagogik; Likvärdiga betyg; Sambedömning; Kollegiala samtal;

    Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER

  5. 5. Könsmönster i elevtexter : En induktiv innehållsanalys av texter skrivna av elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Johanna Silén; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; elevtexter; könsroller; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga de könsmönster som förekommer i texter skrivna av elever i åk 9, samt att se hur många karaktärer av olika kön som texterna innehåller. För att undersöka detta utgick studien från följande frågeställningar:   1.  Vilka könsmönster redovisar elevtexterna?   2. LÄS MER