Sökning: "hermeneutiska metoden skola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hermeneutiska metoden skola.

  1. 1. “We shoot fellers as need shooting, save fellers as need saving, and feed 'em as need feeding” : En narratologisk analys av narrativet i Red Dead Redemption 2 och användningen av rollspel i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Wallin; Iskan Ahmed; [2020]
    Nyckelord :tv-spel pc-spel rollspel narratologi dramaturgi medmänsklighet samhörighet lärarkompetens skönlitteratur svenska Red Dead Redemption 2 spelvärld gymnasieskolan skola litteraturstudier svenskämne fiktion;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida rollspel (inom TV- och PC-spel) kan bidra till svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. Vi har utgått från spelet Red Dead Redemption 2 för att sedan analysera dess narrativ och lyfta fram relevanta perspektiv som kan bidra till elevers skönlitterära kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Att mäta kvaliteter - Om önskan att mäta världen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lars Ljungberg; [2014-09-26]
    Nyckelord :Mäta; Intelligens; Diagnoser; Normalkurvan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete är att söka de idémässiga tanketraditionerna bakom människan försök att hitta vetenskapliga verktyg för att mäta världen. Människans önskan att mäta mänskliga egenskaper har tagit sig olika uttryck i olika tider och sammanhang. Mina frågor genom arbetet är: 1. LÄS MER

  3. 3. Att sanktionera eller inte sanktionera : En intervjustudie om nyexaminerade lärares föreställningar om vilka faktorer som påverkar deras sanktionsutövning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marcus Svanberg; [2013]
    Nyckelord :sanktioner; lärare; ledarskap; behaviorism; skola;

    Sammanfattning : Denna studie har haft syftet att undersöka vilka föreställningar nyexaminerade lärare har vad gäller sanktioner i klassrummet och vad som påverkar dem i utövandet av sanktioner. Frågeställningarna ringar in vilka beteenden som anses oacceptabla, vilka sanktioner som lärarna använder sig av samt vad som påverkar lärarna i sanktionsutövningen. LÄS MER

  4. 4. Ordval och formuleringar i den individuella utvecklingsplanen : – en analys av tänkbara konsekvenser för eleverna

    M1-uppsats, Stockholms universitet; Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therése Nylin; [2009]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; skriftlig bedömning; ordval; formuleringar; språkbruk; språkpåverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska hur ordvalen och formuleringarna kring elevernas kunskapsutveckling är utformade i den individuella utvecklingsplanen i en skola i Mellansverige, samt analysera vad denna utformning kan betyda för eleverna. Metoden som används består av litteraturstudier och textanalys av 22 individuella utvecklingsplaner. LÄS MER

  5. 5. Vilken värld gestaltas i matematikläroböcker? En textanalys av bråk- och procentavsnitt i fyra läroböcker för årskurs 6

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Paterson; Olga Wedbjer Rambell; [2007]
    Nyckelord :matematik; läroböcker; läromedelsanalys; värdering;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Bakgrund:Skolverket lyfter i en rapport fram att elevernas bristande motivation i matematik beror av bundenhet till läro-medlet. Det är därför viktigt för oss lärare att veta vilken bild av matematikens användbarhet och av världen somskildras i elevernas läroböcker för att kunna motivera eleverna och hjälpa dem att nå målen. LÄS MER