Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. HBTQI-riktad marknadsföringsetik, en risk eller en chans?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Attityden till HBTQI-personer blir allt mer positiv i samhället och studier visar att Sverige är ett av de länder i världen som har bäst attityder gentemot homosexuella. Samtidigt blir också marknadsföring ett allt mer självklart inslag i vår vardag, något som gör det viktigt för företag att sticka ut i det redan övermättade medielandskapet. LÄS MER
2. "Det är inte jag som är könsförvirrad, utan samhället" : En kvalitativ studie om att leva som transperson i ett cis- och heteronormativt samhälle.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study was to examine transgendered persons experiences of social norms andattitudes related to their gender identity. More specifically the study focused on thecisgender- and hetero norm and how these affect transgender persons transition process andtheir everyday life. LÄS MER
3. Barnets rätt till sina föräldrar : En kritisk rättsdogmatisk analys av rättsligt föräldraskap i relation till Barnkonventionen
Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokratiSammanfattning : The Convention on the rights of the child (CRC) stipulates a set of rights for all children and declares that all national legislation should be in compliance with the convention. The CRC states that the best interests of the child shall be of primary consideration in all actions concerning children; that every child has the right to protection of their family relations as well as the right to know about its parents. LÄS MER
4. A Norm Critical Approach to Teaching Charlotte Brontë’s Jane Eyre: Exploring Gender, Heteronormativity & Ableism
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : A growing concern in educational institutions is the lack of a unified collegial effort to address issues pertaining to discrimination. The Swedish National Agency of Education (SNAE) has released several reports and articles this past decade (2009, 2010, 2016), in which no significant improvement has been observed in schools with regard to discrimination pertaining to race, gender, ethnicity, sexual orientation and disability. LÄS MER
5. "Det är normerna vi tampas med!" : Hbtq-certifieringens inverkan på svenskundervisning i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om svenskundervisning ur ett hbtq-perspektiv i fyra olika grundskolor, varav två är hbtq-certifierade, samt att dessutom närmare undersöka lärares kunskaper om och upplevelse av att arbeta med hbtq-perspektiv i svenskundervisning. Jag har studerat hur lärarna arbetade, vilka som representerades i läromedlen och i klassrumsmiljöerna, hur klassrummen var möblerade samt hur eleverna var grupperade. LÄS MER