Sökning: "heterogena elevgrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden heterogena elevgrupper.

  1. 1. ”Vi är ju alla människor” : En intervjustudie om teaterpedagogisk undervisning för etniskt heterogena elevgrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Melina Suomi; [2023]
    Nyckelord :teater; teaterpedagogik; teaterutbildning; etnicitet; etnisk heterogenitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka möjligheter och utmaningar teaterpedagoger identifierar i teaterundervisningen för etniskt heterogena elevgrupper, samt hur de gör för att främja en inkluderande undervisningsmiljö. Genom semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger från olika kulturskolor i Sverige, samt användning av tematisk analysmetod, framgår det i studien att elevernas unika erfarenheter och referensramar erbjuder flera möjligheter inom undervisningen, särskilt inom historieberättande och gestaltning. LÄS MER

  2. 2. Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maiko Tsukanaka; [2022-08-30]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; behovsbedömning; grundskolan; flerspråkiga elever; ramfaktor;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag. Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har rätt till undervisning i svenska som andraspråk, och skolorna är skyldiga att undersöka behovet hos dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsundervisning i arabiska : En kvalitativ undersökning om svårigheter i modersmålsundervisning i arabiska utifrån modersmålslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katia Sahloul; [2022]
    Nyckelord :Arabiska; modersmålsundervisning; modersmål; heterogena elevgrupper; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka de praktiska svårigheterna som modersmålslärare möter i sin undervisning i grundskolan och gymnasiet när det gäller undervisning i modersmålet arabiska. I studien har jag utgått från följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 4. Att stödja flerspråkighet med språkinriktad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM)

    Författare :Katarina Perez; Charlotta Storm; [2021]
    Nyckelord :Metakognition; metaspråk; multimodala verktyg; samhällsvetenskapligt resonemang; transspråkande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare bör stödja elever och utforma sin undervisning för att möta de språkliga variationer som finns i skolan idag. Metoden för detta arbete har varit att genom databaser söka efter relevanta vetenskapliga texter samt att koppla dessa till rådande styrdokument i grundskolan samt gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i den svenska grundskolan : Intervjustudie om utmaningar och möjligheter i de flerspråkiga elevernas utbildning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Qaali Hussein; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; lärande; utmaningar; möjligheter; flerspråkighet; studiehandledare; ramfaktorer.;

    Sammanfattning : Skolmisslyckande är ett av samtidens problem bland ungdomar, främsta nyanlända elever. Studiehandledning på modersmålet är betydelsefullt för de nyanlända elevernas utbildning. Men det finns utmaningar som begränsar studiehandledarens möjligheter att utföra sitt arbete exempelvis, brist på kontinuitet samt missuppfattningar. LÄS MER