Sökning: "heteronormen förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden heteronormen förskola.

  1. 1. Hur upplever samkönade föräldrar bemötandet i förskola/skola och vården?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Katrine Carlsson; Lisa Viktorsson; [2022]
    Nyckelord :Same-sex parents; preschool school; care; exclusion; sexuality norms; normcritical thinking; heteronorm; Samkönade föräldrar; förskola skola; vården; exkludering; sexualitetsnormer; normkritiskt tänkande; heteronormen;

    Sammanfattning : Samkönade individer exkluderas i vardagliga sammanhang utefter sexualitetens normer. I föreliggande studie var syftet att få en fördjupad förståelse av hur samkönade föräldrar upplever bemötandet inom förskola/skola och vården. LÄS MER

  2. 2. Förmänskligade djur, familjekonstellationer och goda intentioner i normbrytande bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Arthursson; Hanna Svensson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Förmänskligade djur; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Socialkonstruktivism; Vithet;

    Sammanfattning : En betydelsefull effekt av förskollärares val av böcker för barn är att en bok förmedlar normer till barn. Denna uppsats syfte har varit att undersöka hur bild och text framställer normer i normbrytande bilderböcker. LÄS MER

  3. 3. Heteronormen i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av förskolors planer motdiskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Holmvall; Malin Nordin; [2019]
    Nyckelord :Diskriminering; Förskola; HBTQ; Heteronormen; Kränkande behandling; Queerteori;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i queerteori och dess problematisering av heteronormativitet så har vi med enkvalitativ innehållsanalys analyserat hur svenska förskolor beskriver sitt främjande och förebyggandearbete i planen mot diskriminering och kränkande behandling. Detta gjordes med en avgränsningutifrån diskrimineringsgrunderna sexuell läggning och könsidentitet/könsuttryck. LÄS MER

  4. 4. Den HBTQ-certifierade förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabine Fransila; Magnus Wallin; [2015]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; Genus; HBTQ; HBTQ-certifiering; heteronormer; jämställdhet; kön; normer; normkritiskt arbete; tolerans;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur pedagoger i förskolan resonerar angående HBTQ-certifieringens eventuella plats i förskolan. Studien bygger på tankar från pedagoger vid en certifierad förskola och vid två icke certifierade förskolor som deltagit i fokusgrupper där pedagogerna diskuterat kring hur de tänker angående HBTQ-certifieringen i förskolan samt normkritiskt arbete och kunskapen inom HBTQ-frågor. LÄS MER

  5. 5. Synliggörande eller utpekande? : En studie om heteronormens roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Vestlund; Camilla Björnberg; [2014]
    Nyckelord :Heteronormen; queer; förskola; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : This paper describes a qualitative study of preschool teachers' beliefs about heteronormativity and its role in preschool. The purpose of this study was to examine preschool teachers' ideas and beliefs about heteronormativity and the ways in which it manifests itself in preschool, and to investigate how they perceive the possibility and the need to work on issues related to heteronormativity in preschool. LÄS MER