Sökning: "heteronormen i media"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden heteronormen i media.

  1. 1. Vilken familj representeras i media? : En kritisk diskursanalys av hur Vi Föräldrar och Mama porträtterar begreppet familj

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Svensson Ekman; [2021]
    Nyckelord :family; norms; Vi Föräldrar; Mama; familj; normer; Vi Föräldrar; Mama;

    Sammanfattning : Årligen ges ett antal familjetidningar ut i Sverige som på ett eller annat sätt medverkar till att forma den bild av familj som finns i just Sverige. Syftet med undersökningen är att analysera hur familjetidningarna Vi Föräldrar och Mama porträtterar familjer genom sina texter och fotografier. LÄS MER

  2. 2. HBTQI-riktad marknadsföringsetik, en risk eller en chans?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Jacob Svenberg; Anders Vilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :HBTQI; marknadsföring; HBTQI-inkludering; pinkwashing;

    Sammanfattning : Attityden till HBTQI-personer blir allt mer positiv i samhället och studier visar att Sverige är ett av de länder i världen som har bäst attityder gentemot homosexuella. Samtidigt blir också marknadsföring ett allt mer självklart inslag i vår vardag, något som gör det viktigt för företag att sticka ut i det redan övermättade medielandskapet. LÄS MER

  3. 3. Den mediala framställningen av homosexuella elitidrottare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Catharina Nygren; [2014]
    Nyckelord :dagordningsteori; queerteori; media; homosexualitet; elitidrottare; heteronormativitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att granska hur homosexuella elitidrottare framställs i de svenska medierna. Genom att studera mediernas konstruktion av identiteter tydliggörs mediernas roll i bevarandet och spridandet av de samhälleliga normerna. LÄS MER

  4. 4. Drift - en fallstudie av en grafisk roman.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Susanne Samuelsson; [2008]
    Nyckelord :kommunikation; serier; bokförlag; fallstudie; media; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den feministiska serien Drift lanserades under våren 2007 av Kolik Förlag som en första del i ett projekt kallat Femisex. Det var en berättelse om sex och relationer och boken innehöll teman som till exempel objektifiering av män och alternativ till heteronormen. LÄS MER