Sökning: "hierarki organisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden hierarki organisationer.

  1. 1. Organisation och ledning för innovation och stabil produktion : En fallstudie på en svensk organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Annika Green; [2023]
    Nyckelord :adaptive leadership; adhocracy; ambidextrous organizations; quality; quality technology; leadership; offensive quality development; organizations; organizational culture; processes; adaptivt ledarskap; ad hoc-krati; ambidextra organisationer; kvalitet; kvalitetsteknik; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; organisation; organisationskultur; processer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur olika arbetssätt som är till synes oförenliga, det kreativa och problemlösande samt det stabila och produktionsmässiga, kan förenas inom samma verksamhet, med hög kvalitet och intern nöjdhet för de båda arbetssätten. Dagens organisationer är mer komplexa och med medarbetare som har högre kompetens, detta ställer krav på hur organisationer behöver struktureras och styras. LÄS MER

  2. 2. Medvetenheten bland anställda i revisionsbranschen om jämställdhetsarbetet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ida Mattsson; Sandy Seyde Josefson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Revision; hierarki;

    Sammanfattning : Trots att det lagts ner mycket tid senaste åren på jämställdhetsarbete i revisionsbranschen är det långt ifrån jämställt och främst på de högre positionerna. Det vill säga att revisionsbranschen är mansdominerad och forskningen menar att det beror på att revisionsbranschen präglas av manliga normer och värderingar. LÄS MER

  3. 3. Från hierarki till harmoni: Resan mot självstyrande team

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Eleonora Lundquist; Carolina Reinhagen Runesson; [2023]
    Nyckelord :Självbestämmandeteorin; makt; organisationskultur; feedback; kulturella skillnader; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Från hierarki till harmoni: Resan mot självstyrande team - En kvalitativ studie om organisationskulturens betydelse för förändringar i en multinationell organisation Universitet/program: Lunds universitet, Service Management Kurs: KSMK65, Examensarbete för kandidatexamen Författare: Eleonora Lundquist & Carolina Runesson Handledare: Ulrika Westrup Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur implementeringen av självstyrande team uppfattas av medarbetare i multinationella organisationer, samt om en organisationskultur kan vara stark nog att genomsyra organisationer som arbetar i olika länder. Frågeställning: Hur upplever medarbetare i olika länder att organisationskulturen påverkar implementeringen av självstyrande team? Metod: Studien har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Ledarskap och kulturella distanser: med ett svenskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Alexandra Lundahl Hamdi; Amanda Ekeroos; [2023]
    Nyckelord :leadership; management; hierarchy; intercultural team; cultural distances; organizational change; ledarskap; chefskap; hierarki; interkulturellt team; kulturella distanser; företagsförändring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vad en ledare är stämmer överens människor och kulturer emellan, men däremot vad som förväntas av en ledare och hur en ledare anses ska bete sig skiljer sig åt. När ledare från en kultur ska integreras med ett interkulturellt team är det inte en självklarhet att det går ihop. LÄS MER

  5. 5. Hur fattas besluten? : - En kvalitativ studie i hur strategiska beslut fattas i självstyrande organisationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Caroline Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Självstyrande organisationer; beslutsprocesser; strategiska beslut;

    Sammanfattning : Bakgrund: En ny form av organisationsstruktur, som ofta benämns som självstyrande organisationer, har växt fram de senaste decennierna, framför allt inom branscher som kräver att företagen snabbt anpassar sig till nya miljöer och förutsättningar. Det tydligaste kännetecknet är att makten att fatta mer övergripande beslut är delegerad och att anställda har befogenhet att fatta beslut som inte bara ligger inom deras roll utan större beslut som påverkar andra eller hela organisationen. LÄS MER