Sökning: "high language ability"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden high language ability.

  1. 1. Kulturell kompetens inom sjuksköterskeyrket: Mellan verklighet och förväntningar. : En kvalitativ litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Madina Visayeva; Nahed Al Mohammad; [2024]
    Nyckelord :Nurse; experiences; transcultural care; culture; cultural competence; sjuksköterska; upplevelser; transkulturell omvårdnad; kultur; kulturell kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vår globaliserade värld ökar antalet invånare födda utomlands i Sverige, vilket utmanar sjuksköterskor vid vården av patienter med annan kulturell bakgrund. Forskning visar att språkbarriärer kan leda till frustration hos både sjuksköterskor och patienter. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors uppfattning av hälsolitteracitet hos socioekonomiskt utsatta patienter inom primärvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sara Alsaloum; Petra Vitikainen; [2024]
    Nyckelord :Health literacy; Nurse; Person centered care; Self-care; Qualitative design; Egenvård; Hälsolitteracitet; Kvalitativ design; Personcentrerad vård; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsolitteracitet är individens förmåga att få tag på, förstå, värdera och använda information för att kunna bibehålla och främja hälsa. För att patienten ska kunna vara mer aktiv i sin egenvård och att ha förmågan att kunna fatta beslut i hälsofrågor behövs en viss nivå av hälsolitteracitet. LÄS MER

  3. 3. Semiotiska modaliteter i engelskundervisning : en analys av lärare och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; [2024]
    Nyckelord :Social semiotik; multimodalitet; läromedel; undervisning; kvalitativ undersökning; think-aloud-method; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The following study aims to examine how multimodal texts are used in English as a foreign language education in a Swedish school. It explores both how multimodal texts occur in learning materials as well as how teachers could use these learning materials when teaching their pupils. LÄS MER

  4. 4. Exploring foreign language teachers’ professional agency in Romanian Public Secondary schools.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camelia Dragomir; [2023-10-31]
    Nyckelord :teacher agency; ecological theory; foreign language teaching; accountability; professional development;

    Sammanfattning : Aim: This research aims to explore how seven foreign language teachers in a few urban public secondary schools in Romania understand and enact their professional agency and how contextual factors support or constrain its achievement. The purpose is to understand the ways in which the participants’ teaching philosophies and experiences inform their awareness and achievement of agency, what they perceive as the available contextual resources within contextual constraints, and how that reflects in their beliefs and professional aspirations. LÄS MER

  5. 5. THE EUROPEAN UNION'S ROLE EXPECTATIONS OF CHINA. A qualitative content analysis of the European Union’s role expectations of China from 2003 - 2023

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Ternheim; [2023-10-30]
    Nyckelord :International relations; the EU; China; Role Theory; Policy analysis;

    Sammanfattning : This study is investigating the European Union’s political approach to the People’s Republic of China by the application of role theory. The objective of the study is to analyze how the EU’s role expectations of China have developed during the time period of 2003-2023, and to anchor these changes in geopolitical events to understand when the changes in role expectations occurred. LÄS MER