Sökning: "high school eligibility"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden high school eligibility.

  1. 1. Stödet och skolan. En kvantitativ studie, ur ett föräldraperspektiv, om stödinsatser, nöjdhet och gymnasiebehörighet hos elever med autism.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Kristina Johansson; Jessika Olin; [2023]
    Nyckelord :autism; school; support; grades; neuropsychiatric disorder; NPD; secondary level education; secondary school eligibility; grundskola; betyg; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; neuropsykiatriska diagnoser; gymnasiebehörighet; NPF; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see what kind of support in school is linked to secondary school eligibility in primary compulsory school and parent satisfaction. The questions this study aims to answer were: (1) What type of support was reported by parents? (2) What connection can be found between the type of support and secondary school eligibility? (3) What connection can be found between the type of support and parental satisfaction? To collect data, we choose to distribute a questionnaire in four different Facebook groups whose members were parents of children with neuropsychiatric disorders or individuals with neuropsychiatric disorders. LÄS MER

  2. 2. Vår tids välfärdsproblem, nio sociala investeringar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Frisk; [2022]
    Nyckelord :Sociala investeringar; Örebro kommun; välfärdsproblem; WPR; poststrukturalism; social exkludering; medborgarskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Despite Sweden's relatively high figures on living standards several extensive welfare challenges remain such as mental illness, youth unemployment and increased income inequality. Municipalities charged as the extended arm of the welfare state, have over the past 10 years initiated social investments to address these issues. LÄS MER

  3. 3. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  4. 4. Targeting the Poor Secondary Students for Stipend: Identifying the Gap between Policy and Implementation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Chowdhury bdullah-Al-Baki; Farhana Akand; [2021-06-30]
    Nyckelord :Targeting; Conditional Cash Transfer; Poverty; Proxy Means Testing PMT ; Community-Based Targeting CBT ; Exclusion error; Inclusion error;

    Sammanfattning : Well-designed and efficient poverty-based targeting methods are necessary for effectively identifying the poor households in poverty eradicating programs. This study investigates the ex-post implementation process and performance of two common targeting approaches - Proxy Means Test (PMT) and Community-Based Targeting (CBT)- to target the poor beneficiaries in a conditional cash transfer program in Bangladesh. LÄS MER

  5. 5. ”Så jag tror att de är bra om dom dokumenterar mer än mindre” : En studie om den betygsgrundande bedömningen i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Matilda Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Physical education; assessment; knowledge; documentation; feedback; Idrott och hälsa; bedömning; kunskap; dokumentation; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers upplevelser av den betygsgrundande bedömningen inom ämnet idrott och hälsa. Studien syftar vidare till att undersöka hur lärarna tydliggör och praktiserar det arbete som tillhör den betygsgrundande bedömningen, såsom dokumentation och återkoppling. LÄS MER