Sökning: "high school mathematics"

Visar resultat 16 - 20 av 189 uppsatser innehållade orden high school mathematics.

  1. 16. Hur förberedda känner sig en elevgrupp på gymnasiet för matemtikkurserna på naturvetenskapligt program efter 9:an?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jan Wickbom; [2023]
    Nyckelord :prepared for mathematics studies; upper secondary school; mathematics teaching.; förberedd för matematikstudier; gymnasieskolan; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Undersökningen behandlar huruvida elever känner att de var förberedda för matematikstudierna på gymnasiets naturvetenskapsprogram eller inte.  Undersökningen utförs genom en fokusgruppintervju och tematisk analys används för dataanalys. LÄS MER

  2. 17. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER

  3. 18. Elevers perspektiv på matematikundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Özlem Varol; [2023]
    Nyckelord :students; mathematics education; attitudes; achievement; motivation.; elever; matematikundervisning; attityder; prestation; motivation.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. LÄS MER

  4. 19. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER

  5. 20. Vilka faktorer påverkar gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen? : En kvantitativ studie baserad på Skolinspektionens Skolenkäten och elevresultat från vårterminen 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jan-Olof Larsson; [2023]
    Nyckelord :Exam results; high school students; influencing factors; knowledge goals; School Inspectorate s School Questionnaire; Examensresultat; gymnasieelever; kunskapsmål; påverkande faktorer; Skolinspektionens Skolenkät;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomfört en studie baserad på offentliga uppgifter om gymnasieskolor och på resultatet av Skolinspektionens Skolenkät 2021, med syftet att identifiera faktorer som visar på samband med gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen inom planerad tid. Skolenkäten visade sig dock inte vara helt optimalt utformad för att kunna identifiera samband mellan undervisningsrelaterade faktorer och elevresultat. LÄS MER