Sökning: "high school"

Visar resultat 21 - 25 av 4186 uppsatser innehållade orden high school.

  1. 21. Ett eget val eller ett resultat av någonting annat ? - En kvalitativ studie om omständigheter kring ungdomars personliga målsättningar utifrån internt och externt kontroll-lokus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Gebril Kurdie; [2024]
    Nyckelord :adolescents; adolescent goals; parental influences; locus of control; symbolic interactionism; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how young people think about their chosen goals and the possibilities of reaching them, as well as whether they associate these goals and possibilities with internal and/or external circumstances. Six first- and third-year high school students were interviewed using a semi-structured interview guide. LÄS MER

  2. 22. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  3. 23. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  4. 24. Undervisningsinnehållets påverkan på den likvärdiga bedömningen : En kvantitativ studie om idrott och hälsas undervisningsinnehåll och dess påverkan på bedömningen utifrån ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emil Englund; [2024]
    Nyckelord :Content knowledge; equal; assessment.; Undervisningsinnehåll; likvärdig; bedömning.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate the types of activities that dominate physical education and health instruction and examine how it promotes or hinders equitable and fair assessment. To address this purpose, a quantitative study was conducted using an online survey sent to second-year high school students to gather their experiences of the content of physical education. LÄS MER

  5. 25. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER